دورية أكاديمية

التعليم العام السعودي في زمن الكورونا: منصة مدرستي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التعليم العام السعودي في زمن الكورونا: منصة مدرستي (Arabic)
Alternate Title: Saudi School Education During the COVID-19 Pandemic: The Madrasati Platform. (English)
المؤلفون: فوزية عمر عبدالله العوبثاني
المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2021, Vol. 22 Issue 2, p316-324, 9p
مصطلحات موضوعية: ELEMENTARY school teachers, COMPUTER literacy, WOMEN teachers, INTERNET speed, THEMATIC analysis, DISTANCE education
مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia), SAUDI Arabia
Abstract (English): This study aimed to evaluate the Madrasati Electronic Platform (MEP) from female teachers' perspectives in public schools in Riyadh. It also investigated whether students' educational level or teachers' computer skills significantly affected teachers' views. The study applied the mixed-method approach, whereby a questionnaire was distributed to a random sample of 384 teachers, and semi-structured interviews were conducted with five teachers. Quantitative data were analyzed via appropriate statistical methods, while thematic analysis was used to interpret the interviews and comments. The quantitative and qualitative results indicated that MEP and its tools are effective and appropriate. Technical problems, internet interruptions and difficulties with evaluating students' learning represented the most common challenges. Teachers' suggestions focused on solving technical problems, increasing internet speed, providing internet incentive packages, training teachers and educating parents. The quantitative results demonstrated significant differences amongst teachers' views of the challenges in favor of elementary school teachers, and the qualitative results showed that some elementary school teachers oppose distance learning at this stage. The outcomes revealed significant differences amongst teachers with respect to their views of MEP's effectiveness and challenges stemming from their varied computer skills. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تقييم خدمات منصة مدرستي الإلكترونية من وجهة نظر المعلمات بمدارس التعليم العام بمدينة الرياض، كما هدفت إلى اختبار مدى وجود فروق دالة إحصائ ي ا بين استجابات عينة الدراسة تعود لمتغيري المرحلة الدراسية ومستوى الخبرة في استخدام الحاسب الآلي. طبقت الدراسة المنهج المختلط الكمي والنوعي؛ حيث تم توزيع الاستبانة على عينة عشوائية بلغت) 384 (معلمة، كما أجريت مقابلات شبه المقننة مع 5(معلمات. تم تحليل البيانات الكمية باختيار الأساليب الإحصائية المناسبة، فيما جرى تطبيق التحليل الموضوعي لتحليل المقابلات والتعليقات. أشارت النتائج الكمية والنوعية إلى فعالية وجودة أدوات المنصة، في حين تمحورت أبرز التحديات حول المشك لات التقنية، وانقطاع الإنترنت، وإشكالات تقويم تعلم الطالبات. ركزت أبرز الاقتراحات على حل المشك لات التقنية، وزيادة سرعة الإنترنت، وتوفير حزم إنترنت تشجيعية، ودعم الدورات التدريبية للمعلمات وتوعية الأهالي. كشفت النتائج الكمية عن وجود فروق دالة إحصائ ي ا بين استجابات أفراد الدراسة نحو محور التحديات لصالح معلمات المرحلة الابتدائية، وأيدت النتائج النوعية ضعف تأييد بعض معلمات الابتدائية لتطبيق التعلم عن بعد لهذه المرحلة. كما ظهرت فروق دالة إحصائ ي ا بين آراء عينة الدراسة نحو محور مدى فاعلية المنصة ومحور التحديات تعزى لمتغير الخبرة في استخدام الحاسب الآلي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:13196944
DOI:10.37575/h/edu/210026