دورية أكاديمية

أثر ممارسة المزيج التسويقي لشركات بيع االدوية والصيدليات على الخداع التسويقي من وجهة نظر المستهلك في محافظة الخليل.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر ممارسة المزيج التسويقي لشركات بيع االدوية والصيدليات على الخداع التسويقي من وجهة نظر المستهلك في محافظة الخليل. (Arabic)
Alternate Title: The effect of the practice of the marketing mix of pharmaceutical companies and pharmacies on marketing deception from the point of view of the consumer in Hebron Governorate. (English)
المؤلفون: فضل عيدة
المصدر: International Journal of Islamic Marketing; May2022, Vol. 11 Issue 2, p64-88, 25p
مصطلحات موضوعية: PHARMACEUTICAL industry, STANDARD deviations, DECEPTION, STATISTICAL sampling, QUESTIONNAIRES, MARKETING mix
مصطلحات جغرافية: HEBRON (West Bank), PALESTINE
Abstract (English): This study investigates the effect of the practice of the marketing mix of pharmaceutical companies and pharmacies on marketing deception from the point of view of the consumer in Hebron Governorate. The researcher designed a questionnaire consisting of two dimensions and then the distributed it to a random sample of consumers. A total of 285 questionnaires wer distributed, 280 questionnaires were retrieved, and (18) questionnaires were excluded, with a total of 262 remaining usable questionnaires. The data were analyzed statistically using the SPSS program, and the study concluded with the following results: The level of arithmetic averages and standard deviations of the effect of the effect of the marketing mix practice of drug sales companies and pharmacies on marketing deception from the point of view of the consumer in Hebron Governorate "was high on all the axes of the study. The results also indicated that the degree of response of the sample members was largely about the impact of the marketing mix practice of drug selling companies and pharmacies on the marketing deception of distribution from the point of view of the consumer in the Hebron governorate with a mean (3.89) and a standard deviation (0.94) where it was a relative weight (79.28). The study recommended the necessity of activating the supervision of the Palestinian drug market and raising the level of awareness by the concerned authorities and informing the consumer of the mechanisms of pharmacies work in a better way. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تبحث هذه الدراسة في تأثير ممارسة المزيج التسويقي لـ شركات الأدوية والصيدليات على التسويق بالخداع من وجهة منظر للمستهلك في محافظة الخليل. قامت الباحثة بتصميم استبانة تتكون من بعدين ومن ثم توزيعها على عينة عشوائية من المستهلكين. كان ما مجموعه 285 استبيان توزيع 280 استبيانا واستبعاد (18) استبانة. مع ما مجموعه 262 استبيانا صالح للاستخدام المتبقي. تم تحليل البيانات احصائيا باستخدام برنامج SPSS واختتمت الدراسة بالآتي النتائج: مستوى المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لتأثير تأثير ممارسة المزيج التسويقي لشركات بيع الأدوية والصيدليات على التسويق وكان الخداع من وجهة نظر المستهلك في محافظة الخليل "عاليا على جميع محاور الدراسة. كما أشارت النتائج إلى أن درجة استجابة أفراد العينة كانت إلى حد كبير حول تأثير ممارسة المزيج التسويقي لشركات بيع الأدوية و الصيدليات على خداع التسويق بالتوزيع من وجهة نظر المستهلك في محافظة الخليل بمتوسط ​​حسابي (3.89) وانحراف معياري (0.94) حيث كان وزن نسبي (79.28). وأوصت الدراسة بضرورة تفعيل الرقابة الفلسطينية سوق المخدرات ورفع مستوى الوعي من قبل الجهات المعنية و إعلام المستهلك بآليات عمل الصيدليات بشكل أفضل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index