دورية أكاديمية

االلتزام بأخالقيات التسويق االسالمية لعناصر المزيج التسويقي واثرها علي اتخاذ القرارات التسويقية بالشركات االنتاجية من وجهه نظر مدراء الشركات والمسوقين: دراسة تطبيقية علي شركات انتاج الزيوت الغذائية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: االلتزام بأخالقيات التسويق االسالمية لعناصر المزيج التسويقي واثرها علي اتخاذ القرارات التسويقية بالشركات االنتاجية من وجهه نظر مدراء الشركات والمسوقين: دراسة تطبيقية علي شركات انتاج الزيوت الغذائية. (Arabic)
Alternate Title: Commitment to Islamic Marketing Ethics for Marketing mix Elements and its Impact on Making Marketing Decisions in Productivity Companies: Case Study Edible Oils Production Companies. (English)
المؤلفون: امل علي محمد سليم
المصدر: Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah; May2022, Vol. 7 Issue 2, p67-95, 29p
مصطلحات موضوعية: ISLAMIC ethics, ISLAMIC law, MARKETING mix, FAITH, DECISION making, GOVERNMENT policy
مصطلحات جغرافية: SUDAN
Abstract (English): The study aimed to explain the commitment to Islamic Marketing Ethics for the Marketing mix elements and its impact on making marketing decisions in industrial companies. The study sample consisted of (70) individuals representing managers and marketers of edible oils production companies in the state of Khartoum - Sudan. A questionnaire was used as a tool for data collection. Most notable results of the study is that the level of commitment to Islamic marketing ethics for the elements of the marketing mix of production companies from the point of view of company managers and marketers came with a relative weight (81.200), which is a degree of high approval, and that there is a statistically positive significant relationship between the level of commitment and making marketing decisions for industrial companies. The results show that adherence to Islamic marketing ethics for the elements of the marketing mix contributes to the improvement of marketing decisions and contributes to increasing the competitiveness of the organization. The absence of religious faith and the lack of unification of government standards and policies is one of the most important causes of unethical practices. The study recommended the need to develop an ethical framework for marketing activity that is developed and obligatory for all those engaged in marketing, based on Islamic law. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): دفت الدراسة الي بيان االلتزام بأخالةيات التسويق االسالمية لعناصر المزيج التسويقي و تأثيرها علي اتخاذ القرارات التسويقية بالشركات االنتاجية وتكونت عينة الدراسة من عدد )70 )مفردة تمثل المدراء والمسوقين بشركات انتاج الزيوت الغخائية والية الخرطوم -السودان وتم استخدام االستبانة كأداة لجمع البيانات، من أهم نتائج الد ارسة ان مستوي االلت ازم بأخالةيات التسويق االسالمية لعناصر المزيج التسويقي للمنظمات االنتاجية من وجه نظر مدراء الشركات والمسوقين جاء بوزن نسبي )200.81 )وهو بدرجة موافقة ) كبيرة( وانه توجد عالقة ذات داللة إحصائية إيجابية بين مستوي االلت ازم باألخالةيات التسويق االسالمية لعناصر المزيج التسويقي بأبعادها: ) االمانة، الوفاء بالوعود، العدالة( وبين اتخاذ القرارات التسويقية للمنظمات اإلنتاجية، توصل ابحث الى عدة نتائج منها ان االلتزام بأخالةيات التسويق االسالمية لعناصر المزيج التسويقي يسهم في تجويد القر ارات التسو يقية وتحقق الفائدة ألطراف العملية التبادلية . كما يسهم في زيادة القدرة التنافسية للمنظمة، وان ياب الوازع الديني و عدم توحيد المعايير والسياسات الحكومية تعد من اهم اسباب الممارسات الالأخالةية في اوصت الدراسة بضرورة وضع اطار اخالقي لنشاط التسويق متطور و ملزم لجميع المشتغلين في التسويق مصدرة الشريعة االسالمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index