دورية أكاديمية

أثر رأساملال الفكري فيالسمعةاملنظمية: الدوراملعدل لتكنولوجيا املعلومات في الفنادق فياألردن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر رأساملال الفكري فيالسمعةاملنظمية: الدوراملعدل لتكنولوجيا املعلومات في الفنادق فياألردن. (Arabic)
Alternate Title: The Impact of Intellectual Capital on Organizational Reputation: The Moderating Role of Information Technology at Hotels in Jordan. (English)
المؤلفون: هاله عبد الرحيم ا, شاكر جارهللا الخ
المصدر: Global Journal of Economics & Business; Apr2022, Vol. 12 Issue 2, p175-204, 30p
مصطلحات موضوعية: HUMAN capital, INTELLECTUAL capital, SOCIAL responsibility, LEGAL liability, RESPONSIBILITY, REPUTATION, HOTEL employees, HOTEL management, CAPITAL requirements
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): The study aimed to identify the impact of intellectual capital with its dimensions (human capital, structural capital and relational capital) on organizational reputation with its dimensions (trademark, social responsibility, attracting talented, emotional appeal and self-connection) and the moderating role of information technology with its dimensions in five-star hotels in Jordan. To achieve the study objectives the descriptive analytical approach was used. The study was applied in the population consisting of employees in (20) five-star hotels in Jordan. The number of the study population was (4757). The study used the questionnaire as a tool for collecting data from the study sample whose size is (387) of employees in fivestar hotels, which were selected using the proportional stratified random sampling method. Among the most prominent findings of the study are that: the relative importance of intellectual capital with its dimensions (human capital, structural capital and relational capital) was high; while the dimensions of organizational reputation ranged between high for the two dimensions of trademark and emotional appeal, and medium for dimensions of social responsibility, attractiveness talented and self- connection. The results of the descriptive analysis of information technology came at a high level. There is a statistically significant impact of intellectual capital with its dimensions (human capital, structural capital and relational capital) on organizational reputation, and relational capital came as the most influential dimension on organizational reputation. The study also concluded that there is a significant role of information technology in improving the impact of intellectual capital in its dimensions (human capital, structural capital and relational capital) on organizational reputation in five-star hotels in Jordan. The study came out with several recommendations, including: the five-star hotels in Jordan should develop and improve their intellectual capital and invest it in the most complete and comprehensive forms and keep pace with the global technical development in the hotel industry to build a distinguished organizational reputation, pay attention to building and develop their relational capital, and work to bridge the gaps in the components of the self-connection of its employees on the grounds that they are internal customers that reflect the image of the hotel’s trade mark, embody its reputation and market it to customers abroad, and hotels are not limited to meeting the requirements of their economic and legal responsibility, but rather exceed them to meet the moral and charitable responsibility. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى أثر رأس املال الفكري بأبعاده )رأس املال البشري، ورأس املال الهيكلي، ورأس املال العالقاتي( في السمعة املنظميةبأبعادها )العالمةالتجارية،واملسؤوليةاالجتماعية،وجذب املوهوبين،والنداء العاطفي،واالرتباط الذاتي(،والدور املعدل لتكنولوجيا املعلوماتفي الفنادق فئةالخمس نجوم في األردن. لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام املنهج الوصفي التحليلي، وطبقت الدراسةفي املجتمع املكون من العاملين في )20 ( فندقا من فئة الخمس نجوم في األردن،وبلغ عددأفرادمجتمعالدراسة)4757 ،)واستخدمت الدراسةاالستبانةكأداةلجمعالبياناتمن عينةالدراسةالبالغ حجمها )387)من العاملين في الفنادق فئةالخمس نجوم،وقد تم اختيارها باستخدام أسلوب العينة العشوائية الطبقية التناسبية. من أبرز ما توصلت إليه الدراسة: أن األهمية النسبية لرأس املال الفكري بأبعاده )رأس املال البشري، ورأس املال الهيكلي، ورأس املال العالقاتي( كانت مرتفعة، بينما تراوحت ألبعاد السمعة املنظمية بين املرتفعة لبعدي العالمة التجارية، والنداء العاطفي، ومتوسطة ألبعاد املسؤوليةاالجتماعية،وجذب املوهوبين،واالرتباط الذاتي،كما جاءت نتائج التحليل الوصفي لتكنولوجيا املعلومات بمستوى مرتفع.وجود أثر ذو داللة إ حصائية لرأس املال الفكري بأبعاده )رأس املال البشري، ورأس املال الهيكلي، ورأس املال العالقاتي( في السمعة املنظمية، وجاء رأس تأثيرا في السمعة املنظمية، كما توصلت الدراسة إلى جود دور معنوي لتكنولوجيا املعلومات في تحسين أثر رأس املال العالقاتي كأكثر األبعاد املال الفكري بأبعاده )رأس املال البشري، ورأس املال الهيكلي، ورأس املال العالقاتي( في السمعة املنظمية في الفنادق فئة الخمس نجوم في األردن. خرجت الدراسةبعدة توصيات من بينها: على الفنادق الخمس نجوم في األردن تنميةوتطوير رأس مالها الفكري واستثمارهفي أتم الصور وأشملها واملحافظة على مواكبتها للتطور التقني العاملي في صناعة الفنادق لبناء سمعة منظمية مميزة، واالهتمام ببناء وتنمية رأس مالها العالقاتي، والعمل على رتق الفجوات في مكونات االرتباط الذاتي لدى العاملين لديها على اعتبار انهم عمالء داخليين يعكسون صورة العالمة التجارية للفندق، ويجسدون سمعته ويسوقونها للعمالء في الخارج، وعدم اقتصار الفنادق على تلبية متطلبات مسؤوليتها االقتصادية والقانونية وإنما تجاوزهما لتلبيةاملسؤوليةاالخالقيةوالخيرية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Global Journal of Economics & Business is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25199293
DOI:10.31559/GJEB2022.12.2.3