دورية أكاديمية

د ا رسة وعى الأمهات بالتفكير الإبداعى واتجاهاتهن فى التنشئة الإجتماعية وعلاقته بالتفكير الإبداعى لأطفالهن فى مرحلة الطفولة المتأخرة فى الحضر والريف (د ا رسة مقارنة).

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: د ا رسة وعى الأمهات بالتفكير الإبداعى واتجاهاتهن فى التنشئة الإجتماعية وعلاقته بالتفكير الإبداعى لأطفالهن فى مرحلة الطفولة المتأخرة فى الحضر والريف (د ا رسة مقارنة). (Arabic)
Alternate Title: A Study of Mothers' Awareness of Creative Thinking and Their Attitudes in Socialization and Its Relationship to the Creative Thinking of their Children in Late Childhood in Urban and Rural Areas (A Comparative Study). (English)
المؤلفون: نيفين مصطفى حافظ, ليلى محمد اب ا ره¡, مواهب إب ا رهيم ع¡, إس ا رء سعيد عبد ا
المصدر: Alexandria Science Exchange Journal; 2022 Special Issue, Vol. 43, p65-93, 29p
مصطلحات موضوعية: CREATIVE thinking, CREATIVE ability in children, SCHOOL administration, MOTHERS, SCIENTIFIC community, RURAL children
مصطلحات جغرافية: ALEXANDRIA (Egypt)
Abstract (English): The research aims mainly to study mothers' awareness of creative thinking and their attitudes in socialization and its relationship to the creative thinking of their children in the late childhood stage in urban and rural areas. A set of sub-goals emerge from this goal, represented in studying the family and personal characteristics of the two research samples, studying mothers’ awareness of creative thinking and the characteristics of creators, measuring the level of mothers’ attitudes in socialization from the point of view of the respondents, measuring the creativity level of the children of the two research samples, and studying the relationship between Some search variables. This research follows the descriptive analytical method, and the research community included children enrolled in the sixth grade in the official and official primary schools (13-12 years) in both Alexandria and Beheira, and their mothers. A multi-stage random sample was drawn with a percentage of (9.2%) of the total schools of the Montazah Educational Administration in Alexandria, and a sample of (5.2%) of the total schools of the Abu El Matamir administration. The data was collected using a questionnaire by personal interview, and the data was analyzed using statistical methods, using the SPSS.V.25 program. Among the most important Results of the research is the confirmation of the significant differences between the averages of the Alexandria sample and the Beheira sample at the socio-economic level, and the significance of the difference between the average degree of mothers’ attitude towards the characteristics of creativity that they want their children to have, and mothers’ practices of creative education (the mother), and awareness of Mothers with creative thinking and the characteristics of creators (their knowledge, practices and attitudes) in both the Alexandria and Beheira samples, and the significant differences between the averages of the Alexandria and Beheira samples were proven according to the variable practices of mothers related to creative education from the child’s point of view. The degree of equality in the parental treatment of mothers in social upbringing from the child’s point of view, in addition to establishing significant differences between the averages of the two samples of Alexandria and Beheira in the total degree of creative thinking, and establishing significant differences in the distribution of respondents in the total degree of creative thinking according to the difference in the following descriptive variables separately: domicile, gender of the child, level of educational attainment, occupational level of the mother, Finally, the correlation between the total degree of creative thinking of the child, as measured by the Torrance test, and each of the following quantitative variables: the number of siblings, the age of the mother, the number of individuals participating in one economic living, the average monthly income per person, the number of rooms, the degree of well-being, and the number of sources was established. Available to the child, mothers' awareness of creative thinking and characteristics of creative people (total score), and mothers' practices for creative education from the child's point of view. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث بصفة رئيسية إلى د ا رسة وعى الأمهات بالتفكير الإبدداعى واتجاهداتهن فدى التنشدئة الإجتماعيدة وعلاقتده بدالتفكير الإبددداعى لأطفددالهن فددى مرحلددة الطفولددة المتددأخرة فددى الحضددر والريدف وينبثدن مدن هددا الهددف مجموعدة مدن الأهدداف الفرعيدة تتمثل فى د ا رسة الخصدائص الأسدرية والشخصدية لعينتدى البحدث ود ا رسدة وعدى الأمهدات بدالتفكير الإبدداعى وخصدائص المبددعين وقيدام مسدتوج اتجاهدات الأمهدات فدى التنشدئة ا جتماعيدة مدن وجهدة ن در الأطفدال المبحدوثين وقيدام مسدتوج الإبددا لأطفدال عينتى البحث ود ا رسة العلاقة بين بعض متغي ا رت البحث ويتبددذ هدددا البحددث المددنهج الوصددفى التحليلددى كمددا اشددتمل مجتمذ البحث على الأطفال الملتحقين بالصف السادم الإبتدائى 12- بالمددددارم الإبتدائيدددة الرسدددمية والرسدددمية التجريبيدددة ) 13 عامًا( بكل من الإسدكندرية والبحيدرة وهمهداتهو وتدو سدحة عيندة بواقدذ Multi-Stage Random Sample عشدوائية متعدددة الم ا رحدل نسددددبة ) 9.2 %( مددددن إجمددددالى مدددددارم إدارة المنتدددد ة التعليميددددة بالإسكندرية وعينة تمثدل ) 5.2 %( مدن إجمدالى مددارم إدارة هبدو المطددامير وتددو تجميددذ البيانددات باسددتخداو ا سددتبيان بالمقابلددة الشخصية كما تو تحليل البيانات باستخداو الأسدالية الإحصدائية SPSS.V. ودلك من خلال ا ستعانة ببرنامج 25 ومن ههو النتائج التدى توصدل إليهدا البحدث هدى ثبدوت معنويدة الفرون بين متوسطات عينة الإسكندرية وعينة البحيرة بالمستوج ا قتصادج ا جتماعى وثبوت معنوية الفرن بين متوسطى درجة إتجداا الأمهدات نحدو خصدائص الإبددا التدى يدرابن فدى إتصداف هبنددائهن بهددا وممارسددات ا مهددات الخاصددة بالتربيددة الإبداعيددة )الأو( ووعددى الأمهددات بددالتفكير الإبددداعى وخصددائص المبدددعين )معددددارفهن وممارسدددداتهن واتجاهدددداتهن( فددددى كددددل مددددن عينتددددى الإسددكندرية والبحيددرة كمددا ثبددت معنويددة الفددرون بددين متوسددطات عينتدددى الإسدددكندرية والبحيدددرة وفقًدددا لمتغيدددر ممارسدددات ا مهدددات الخاصدة بالتربيدة الإبداعيدة مدن وجهدة ن در الطفدل هيضًدا ثبدوت معنويدة الفددرون بدين متوسددطات عينتددى الد ا رسدة فددى الإسددكندرية والبحيرة بدرجة السواء فى المعاملة الوالدية للأمهدات فدى التنشدئة ا جتماعيدة مدن وجهدة ن در الطفدل بالإضدافة إلدى ثبدوت معنويدة الفرون بين متوسطات عينتى الإسكندرية والبحي رة بالدرجة الكليدة للتفكير الإبداعى وثبوت معنوية الفرون فى تو يذ المبحوثين فى الدرجددة الكليددة للتفكيددر الإبددداعى وفقدداً للاخددتلاف فددى المتغيدد ا رت الوصدفية التاليدة كدل علدى حددا: المدوطن وندو الجدنم للطفدل ومستوج التحصيل الد ا رسى والمستوج الو يفى للأو وهخي اً ر ثُبوت معنويددة العلاقددة ا رتباطيددة بددين الدرجددة الكليددة للتفكيددر الإبددداعى للطفل مقاساً باختبار تو ا رنم و كل مدن المتغيد ا رت الكميدة اةتيدة: عدددد الأخددوة وعمددر الأو وعدددد الأفدد ا رد المشددتركين فددى معيشددة اقتصادية واحدة ومتوسط الدخل الشهرج للفرد عدد الحج ا رت و درجة الرفاهية المعيشدية وعددد المصدادر المتاحدة للطفدل ووعدى الأمهات بالتفكير الإبداعى وخصائص المبددعين )الدرجدة الكليدة( وممارسدات الأمهدات الخاصدة بالتربيدة الإبداعيدة مدن وجهدة ن در الطفل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Alexandria Science Exchange Journal is the property of Alexandria Science Exchange Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:11100176
DOI:10.21608/asejaiqjsae.2022.237491