دورية أكاديمية

اثر التسويق االلكتروني على جودة الخدمة التأمينية /بحث تطبيقي في شركة التأمين الوطنية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اثر التسويق االلكتروني على جودة الخدمة التأمينية /بحث تطبيقي في شركة التأمين الوطنية. (Arabic)
Alternate Title: The impact of e-marketing on the quality of the insurance service Applied research in the National Insurance Company. (English)
المؤلفون: سهى عبد الحسن شيخ
المصدر: Accounting & Financial Studies Journal; 2022, Vol. 17 Issue 60, p146-158, 13p
مصطلحات موضوعية: INSURANCE companies, ELECTRONIC markets, MARKETING, QUALITY of service, FINANCIAL planning
Abstract (English): This research aims to introduce the importance of electronic marketing and the extent of its impact on the quality of the insurance service in general, and the national insurance company in particular, and the advantages it can achieve, an increase in its competitiveness, as well as contributing to increasing the efficiency of the performance of the insurance company. The research relied on the questionnaire form as a main tool for obtaining data and information by the 70 questionnaire questionnaires required for the field side of the research, as they were distributed and retrieved in full, and all of them are suitable for analysis. The sample .The questionnaire was designed with three axes, the first was devoted to the identification information for the interviewees, while the second included electronic marketing and the third included the quality of insurance service. After examining the reality of the marketing activity in the National Insurance Company, the researcher reached a set of recommendations that emphasize the importance of electronic marketing to keep pace with global insurance companies, and take advantage of these advantages in the field of work of the National Insurance Company. The impact is also evident through the change in the quality of the insurance service in order to reach the largest segment of the target customers through electronic marketing and to know the appropriateness of the services provided by the company and to reach the largest number of potential customers and to retain the existing customers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف هذه البحث الى التعريف بأهمية التسويق االلكتروني ومدى تأثيرها على جودة الخدمة التأمينية بشكل عام، وشر كة التامين الوطنية بشكل خاص، وما يمكن تحقيقه من مزايا، وزيادة في قدراتها التنافسية وكذلك المساهمة في زيادة كفاءة أداء شركة التأمين. اعتمد البحث على استمارة االستبيان كأداة رئيسة للحصول على البيانات والمعلومات بواقع 165 استمارة استبيان الالزمة للجانب الميداني للبحث،إذ تم توزيعها واسترجعت بالكامل وجميعها صالحة للتحليل ، وقد تضمنت االستمارة فقرات عديدة تتعلق بمواضيع البحث ، وعند صياغتها روعي الوضوح فيها، و استخدم المقياس ليكرت الخماسي عند قياس إجابات العينة . وتم تصميم االستمارة بثالثة محاور خصص األول للمعلومات التعريفية للمستجو بين في حين تضمن الثاني التسويق االلكتروني أما الثالث تضمن جودة الخدمة التأمينية وبعد االطالع على واقع النشاط التسويقي في شركة التامين الوطنية و توصل الباحث الى عدد من التوصيات التي تؤكد على أهمية التسويق االلكتروني لمواكبة شركات التامين العالمية، واالستفادة من هذه المزايا في مجال عمل شركة التأمين الوطنية. ويتضح األثر أيضا من خالل التغيير في جودة الخدمة التأمينية بغية الوصول ألكبر شريحة من الزبائن المستهدفين من خالل التسويق االلكتروني ومعرفة مدى مالئمة الخدمات المقدمة من الشركة والوصول الى اكبر عدد من الزبائن المرتقبين و اإلبقاء على الزبائن الحاليين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Accounting & Financial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index