دورية أكاديمية

اثر تدريس قواعد اللغة العربية على وفق التعليم الوظيفي في تحصيل طالبات الصف الرابع الأدبي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اثر تدريس قواعد اللغة العربية على وفق التعليم الوظيفي في تحصيل طالبات الصف الرابع الأدبي. (Arabic)
Alternate Title: The effect of teaching Arabic grammar according to functional education in the achievement of female students fourth grade literary. (English)
المؤلفون: وصال مؤيد خضير ال
المصدر: Thi Qar Arts Journal; 2022, Vol. 38 Issue 1, p22-54, 33p
مصطلحات موضوعية: PSYCHOLOGY of students, UNIVERSAL language, ARABIC language, TEACHING methods, SEMANTICS
Abstract (English): The issue of the weakness of female students in Arabic grammar is an obstacle that was and still exists, despite the large number of scientific studies that dealt with this phenomenon and tried to reduce it, but it still exists to this day. The importance of Arabic language stems from its being the most important link between individuals and groups, and therefore nations are interested in teaching their languages because it is a tool for thinking and expression, and it is a tool of understanding and communication between man and his environment. It is compatible with the students' perceptions and understanding, and the experience and knowledge that they are equipped with. Arabic language is an honorable language of great stature that no language in the world has reached, neither in its past, nor in its present, nor in its future, because God Almighty revealed through it the Noble Qur'an that came to all mankind. Arabic language grammar is of great importance because it is the faithful fortress, as it protects the tongue from melody and works to straighten the students' tongues, accustom them to accuracy and to the correct use of words and structures, train them to think continuously, and enable them to understand complex and ambiguous structures. As for the importance of the functional method in teaching Arabic grammar, because it aims to address grammatical rules in educational situations, and targets the aspect of meaning and the linking of words to each other when performing their meanings. The importance of grammatical rules and their distinct status is what prompts us to teach them in ways that appeal to requests, and the method of teaching is one of the most important problems of teaching Arabic grammar. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ان مسألة ضعف الطالبات في مادة قواعد اللغة العربية, تشكل عقبة كانت وما زالت قائمة, على الرغم من كثرة الدراسات العلمية التي تناولت هذه الظاهرة وحاولت الحد منها ولكنّها ما زالت قائمة إلى يومنا .تنبع أهمية اللغة العربية من كونها أهم الروابط التي تربط بين الأفراد والجماعات، ولذا تهتم الأمم بتعليم لغاتها لأنّها أداة التفكير والتعبير، وأنّها أداة التفاهم والتواصل بين الإنسان وبيئته فهي وسيلة التعليم الأولى وسبيله،ولا بد أن تكون هذه الوسيلة ميسرة ودقيقة ،ترتبط بواقع الحياة ،وتتلاءم مع مدارك الطالبات وإستيعابهم ،وما تزودوا به من الخبرة والمعرفة.واللغة العربية لغة شريفة ذات منزلة عظيمة لم تصلها أيّ لغة في العالم لا في ماضيها ولا في حاضرها ولا في مستقبلها،لانّ الله تعالى أنزل بها القرآن الكريم الذي جاء للبشرية كافة. ولقواعد اللغة العربية أهمية كبيرة لكونها الحصن الأمين، فهي التي تعصم اللسان من اللحن وتعمل على تقويم ألسنة الطلبة، وتعودهم على الدقة وعلى إستعمال الألفاظ والتراكيب إستعمالاً صحيحاً وتدربهم على التفكير المتواصل وتمكنهم من فهم التراكيب المعقدة والغامضة. أمّا أهمية الأسلوب الوظيفي في تدريس قواعد اللغة العربية ،لكونه يستهدف معالجة القواعد النحوية في المواقف التعليمية ،ويستهدف ناحية المعنى وإرتباط الكلمات بعضها ببعض عند أدائها لمعانيها ،فالوظيفة الأساسية للغة تتجلى في إستعمالها إستعمالاً صحيحاً في المواقف الطبيعية. إنّ أهمية القواعد النحوية ومنزلتها المتميزة هي التي تدفعنا الى تدريسها بطرائق تُحببها إلى الطلبات, وطريقة التدريس من أهم مشكلات تعليم قواعد اللغة العربية. وقد حاولت الباحثة في هذه الدراسة تجريب التعليم الوظيفي لتعرف أثره في تحصيل طالبات الصف الرابع الأدبي في مادة قواعد اللغة العربية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Thi Qar Arts Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index