دورية أكاديمية

توظيف معلمي الرياضيات والعلوم لتقنيات التقويم من أجل التعلم في الموقف الصفي بمدارس التعليم الأساس ي بسلطنة عمان.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: توظيف معلمي الرياضيات والعلوم لتقنيات التقويم من أجل التعلم في الموقف الصفي بمدارس التعليم الأساس ي بسلطنة عمان. (Arabic)
Alternate Title: Mathematics and science teachers' using of assessment techniques for learning in the classroom situation in basic education schools in the Sultanate of Oman. (English)
المؤلفون: حميد بن مسلم السع, خالد بن جمعة الشي
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Sep2022, Vol. 1 Issue 11, p25-42, 18p
Abstract (English): The study aimed to identify the level of use of assessment techniques by mathematics and science teachers for learning in the classroom situation in basic education schools in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, the researchers used the quantitative descriptive approach, by preparing a questionnaire consisting of (29) phrases distributed over three areas, and after verifying the validity and reliability of the tool, it was applied to a sample of (68) supervisors. The results of the study revealed that the level of mathematics and science teachers’ employment of assessment techniques for learning in the classroom situation in basic education schools in the Sultanate of Oman came with an average of (2.98) at an average level, where it came first: the level of employment level of teacher assessment techniques, and in the second place: The domain of the level of employment of peer evaluation techniques, and finally: the domain of the level of employment of self-evaluation techniques. The results also indicated that there were statistically significant differences between the level of mathematics and science teachers' employment of assessment techniques for learning in the classroom situation in basic education schools in the Sultanate of Oman due to the gender variable in favor of females, and in specialization in favor of science teachers. The researchers recommended the need to reduce the administrative burden on mathematics teachers and reduce their shares, and increase the activation of viewing sessions in self-evaluation techniques and peer assessment techniques with skilled teachers, and activate the role of educational supervisors in following up the employment of assessment techniques for learning in the classroom situation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى توظيف معلمي الرياضيات والعلوم لتقنيات التقويم من أجل التعلم في الموقف الصفي بمدارس التعليم الأساس ي بسلطنة عمان. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي الكمي، وذلك بإعداد استبانة مكونة من ) 29 ( عبارة موزعة على ثلاثة مجالات، وبعد التحقق من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة بلغت ) 68 ا ً ( مشرف ومشرفة. وقد كشفت نتائج الدراسة أن مستوى توظيف معلمي الرياضيات والعلوم لتقنيات التقويم من أجل التعلم في الموقف الصفي في مدارس التعليم الأساس ي بسلطنة عمان جاء بمتوسط حسابي قدره ) 2.98 ( بمستوى متوسط، حيث جاء أولا: مجال مستوى توظيف تقنيات تقويم المعلم، وفي المرتبة الثانية: جاء مجال مستوى توظيف تقنيات تقويم الأقران، وأخي را: مجال مستوى توظيف تقنيات التقويم الذاتي. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى توظيف معلمي الرياضيات والعلوم لتقنيات التقويم من أجل التعلم في الموقف الصفي في مدارس التعليم الأساس ي بسلطنة عمان تعود لمتغير الجنس لصالح الإناث، وفي التخصص لصالح معلمي العلوم. وأوص ى الباحثان بضرورة تخفيف الأعباء الإدارية على معلمي الرياضيات وتخفيض أنصبتهم، وزيادة تفعيل حصص المشاهدة في تقنيات التقويم الذاتي وتقنيات تقويم الأقران مع المعلمين المهرة، وتفعيل دور المشرفين التربويين في متابعة توظيف تقنيات التقويم من أجل التعلم في الموقف الصفي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.E240422