دورية أكاديمية

تقييم مستوى إتقان معلمي المدارس الدامجة لمها ا رت التعليم الفعَال في الأردن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تقييم مستوى إتقان معلمي المدارس الدامجة لمها ا رت التعليم الفعَال في الأردن. (Arabic)
Alternate Title: Evaluation of Mastery Level of Effective Teaching Skills Among Teachers in Inclusive Schools in Jordan. (English)
المؤلفون: لمى غنيم
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; Mar2022, Vol. 49 Issue 1, p421-430, 10p
Abstract (English): This study aims at evaluating mastery level of effective teaching for teachers in inclusive schools in Jordan. A total of 50 teachers served as a sample of study. The teachers were rated on a scale which consisted of (38) items within three dimensions: planning, teaching, and classroom management, and evaluation. The finding of the study showed that the mean of the teaching and classroom management dimension was significant. However, the means of planning and evaluation, as well as the mean of the total score were not significant. The findings also showed that there were significant differences in mastery teaching with respect to specialization in favor of teachers majoring educational specialization. Further, the findings showed that there were no significant differences in mastery teaching as regards for their teaching experiences. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى تقييم مستوى إتقان معلمي المدارس الدامجة لمها ا رت التعليم الفعّال. وتكونت عينة الد ا رسة من ( 50 معلماً ومعلمة من معلمي المدارس الدامجة في عمان ، وتمت ملاحظة أدائهم التدريسي على مقياس تألف من ثلاثة أبعاد هي التخطيط، والتدريس والإدارة الصفية، والتقييم بعد استخ ا رج دلالات صدق وثبات للمقياس. وأشارت النتائج إلى وجود دلالة إحصائية لمتوسط التدريس والإدارة الصفية في حين لم توجد دلالة احصائية لباقي متوسطات الأبعاد وكذلك للدرجة الكلية. أشارت النتائج كذلك إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى إتقان معلمي المدارس الدامجة لمها ا رت التعليم الفعال تعزى لمتغير التخصص لصالح معلمي التخصصات التربوية على أبعاد المقياس الثلاثة بينما لم توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير الخبرة التد ريسيّة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index