دورية أكاديمية

التعليم الإلكتروني من وجهة نظر طلبة الجامعات الخليجية )إيجابيات، معيقات ومقترحات لتطويره).

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التعليم الإلكتروني من وجهة نظر طلبة الجامعات الخليجية )إيجابيات، معيقات ومقترحات لتطويره). (Arabic)
Alternate Title: E-learning from the Perspective of the Gulf Universities: Pros, obstacles, and proposals for development. (English)
المؤلفون: ممدوح منيزل الشر, سبأ منصور قاض ي
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; Jun2022, Vol. 49 Issue 2, p343-358, 16p
Abstract (English): Objectives: The Current study aims to identify e-learning from the viewpoint of students of Gulf universities. Methods: The researchers designed a questionnaire that consisted of two parts. The first part contained the primary data of the study sample. The second part included the questionnaire's (47) paragraphs, distributed in three domains that were applied to a sample of (1338) male and female students from universities from four Arab countries: Saudi Arabia, Qatar, Emirates, and Bahrain. Results: Among the most important results is that the three domains of the study tool in general all came at a high level. The results also showed that there are statistically significant differences at the level of (α 0.05) between the averages of Gulf universities' responses to the three domains of the study tool due to country, gender, college and achievement. Conclusions: The researchers recommend developing e-learning systems in line with the requirements of students and faculty to avoid the obstacles they face. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة الحالية إلى تعرُّف التعليم الإلكتروني من وجهة نظر طلبة الجامعات الخليجية. المنهجية: لتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي المسحي. وصمم الباحثان استبانة وتكونت من جزأين احتوى الجزء الأول على البيانات الأولية لأفراد عينة الدراسة. وتضمن الجزء الثاني فقرات الاستبانة وعددها ) 47 ( فقرة، موزعة في ثلاثة محاور طبقت على عينة مكونة من ) 1338 ( طالبًا وطالبة في جامعات لأربع دول خليجة وهي: )السعودية، قطر، الإمارات، البحرين(. النتائج: أظهرت النتائج أن المحاور الثلاثة جاءت كلها بمستوى مرتفع. وبينت النتائج أيضًا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات طلبة الجامعات الخليجية على المحاور الثلاثة لأداة الدراسة تعزى إلى )α ≥ عند مستوى ) 0.05 متغير الدولة، متغير الجنس، الكلية والتحصيل. التوصيات: أوص ى الباحثان تطوير أنظمة التعليم الإلكتروني بما يتناسب مع متطلبات الطلبة وهيئة التدريس، لتجنب المعيقات التي تواجههم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v49i2.1043