دورية أكاديمية

تأثير التسويق القصص ي على قرارات الشراء للمستهلك: بحث ميداني وتحليلي على عينة من زبائن شركة تركواز.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تأثير التسويق القصص ي على قرارات الشراء للمستهلك: بحث ميداني وتحليلي على عينة من زبائن شركة تركواز. (Arabic)
Alternate Title: The effect of Storytelling Marketing on consumer purchasing decisions field and analytical research on a sample of Turquoise customers. (English)
المؤلفون: نور قص ي عبد الرز
المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Oct2022, Vol. 6 Issue 24, p69-83, 15p
Abstract (English): The aim of the research is to determine the extent of the impact of Storytelling Marketing on consumer purchasing decisions and the type of relationship between them. The research problem was embodied by asking questions, the most important of which were: Do demographic factors affect consumer purchasing decisions?, and is there an impact and correlation of Storytelling Marketing on consumer purchasing decisions? Turquoise Company was chosen as a research community because of its renewable presentation and its adoption of narrative marketing in presenting its products. The research also relied on the descriptive and analytical method for data presentation and analysis. SPSS program (V.23) was used to analyze the data using statistical methods (Pearson correlation coefficient, simple regression analysis method, and F, t test). One of the most important conclusions reached by the research: Demographic factors affect consumer purchasing decisions. Storytelling Marketing contributes to influencing purchasing decisions. As for the most important recommendations made by the research: the need for the company to adopt methods of reducing additional costs and to clarify this when presenting its storytelling marketing because of its impact on the purchasing decisions of the consumer. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث إلى تحديد مدى تأثير التسويق القصص ي على قرارات الشراء للمستهلك وما نوع العلاقة بينهما. إذ تجسدت مشكلة البحث بطرح تساؤلات كانت من أهمها: هل العوامل الديموغرافية تؤثر على قرارات الشراء للمستهلك؟، وهل هناك علاقة تأثير وارتباط للتسويق القصص ي على قرارات الشراء للمستهلك؟ تم اختيار شركة تركواز كمجتمع للبحث لما لها من طرح متجدد واعتمادها التسويق القصص ي في تقديم منتجاتها، إذ تمثلت عينة البحث زبائن الشركة وتم اختيارهم بشكل عشوائي وبما يعادل ) 38 ( زبون. كذلك لتحليل البيانات وبأساليب إحصائية SPSS (V. اعتمد البحث على المنهج الوصفي والتحليلي لعرض البيانات وتحليها. استخدم برنامج ( 23 إن من أهم الاستنتاجات التي توصل اليها البحث: تؤثر .)F, t أسلوب تحليل الانحدار البسيط، واختبار ،)Pearson( )معامل الارتباط العوامل الديموغرافية على قرارات الشراء للمستهلك. وإن التسويق القصص ي يساهم بالتأثير على قرارات الشراء. أما أهم التوصيات التي يقدمها البحث: ضرورة اعتماد الشركة لأساليب تخفيض التكاليف الإضافية وتوضحيها ذلك عند طرح تسويقها القصص ي لما له من أثر على قرارات الشراء للمستهلك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223372
DOI:10.26389/AJSRP.Q180722