دورية أكاديمية

ياس جودة التعليم العالي باستخدام البرمجة الخطية دراسة تطبيقية في كلية االدارة واالقتصاد جامعة الموصل.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: ياس جودة التعليم العالي باستخدام البرمجة الخطية دراسة تطبيقية في كلية االدارة واالقتصاد جامعة الموصل. (Arabic)
Alternate Title: Measuring the Quality of Higher Education Using Linear Programming Applied Study in the Faculty of Management and Economics University of Mosul. (English)
المؤلفون: رنا بشار حسين, عزه مصطفى عبدالق, رشا طالل عبد الرح
المصدر: College of Basic Education Researches Journal; 2022, Vol. 18 Issue 4, p818-836, 19p
مصطلحات موضوعية: TOTAL quality management, UNIVERSITY & college administration, UNIVERSITIES & colleges, OPERATIONS research, SENIOR leadership teams, CLASSROOMS, SERVICE learning
مصطلحات جغرافية: IRAQ
Abstract (English): Total quality management in higher education institutions is one of the important issues at the global level in general and in the Arabic region and Iraq in particular. Where the higher education sector is the main source for creating and training human resources in all fields, it is the main hub for the development and support of societies. Therefore, attention should be paid to the quality of the performance of these institutions and their outcomes by employing one of the methods of operations research, which is the method of linear programming to maximize the quality of higher education. Such a quality has a fundamental role in providing the requirements and working methods of universities to reach advanced levels of outstanding performance, by stimulating and training their human resources and using advanced methods in scientific performance. There are many problems that delay the progress of students’ development in their college education, including the poor infrastructure of suitable classrooms, and an appropriate number of teaching staff fit with the huge number of students accepted into colleges. The second problem is the professional and educational lack in the organization of how to measure and evaluate the quality of education. The importance of the research lies in studying the topic of total quality management in higher education institutions and thus reaching recommendations for decision-makers in senior management of these institutions. The College of Administration and Economics, with its seven departments, was taken as a sample for this research, and its actual documented data from the records of the college departments were used within restrictions that have a direct impact on the quality of education depending on the infrastructure, teaching staff, employees, and success rates. The ready-made program QSB (Quantitive System For Business) was used to obtain the solution of the model and to measure the quality standards in the various departments. The results of the linear programming showed that the quality standard in the College of Administration and Economics was (38%) depending on the infrastructure, teachers, students, and employees, which is a good result compared to other variables that were not taken into account such (scientific research, community service, leadership, and organizing...). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ان ادارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي تعد من الموضوعات المهمة على المستوى العالمي بشكل عام والعربي والعراقي بشكل خاص، حيث قطاع التعليم العالي يعد المصدر االساسي لصناعة وصيانة الموارد البشرية في كافة المجاالت، فهو المحور الرئيسي لتطوير وتنمية المجتمعات لذا يجب االهتمام بجودة اداء هذه المؤسسات ومخرجاتها من خالل توظيف احدى طرق بحوث العمليات وهي طريقة البرمجة الخطية دورا لوصول ً جوهرياً لتعظيم جودة التعليم العالي ، حيث أن لها في توفير مستلزمات واساليب عمل الجامعات ل الى مستويات متقدمة من االداء المتميز ، وذلك من خالل تحفيز مواردها البشرية وتدريبهم واستخدام االساليب المتطورة في االداء العلمي. هناك العديد من المشاكل التي تؤخر مسيرة وتطور مستوى الط الب في تعليمهم الجامعي,ومن ها ضعف البنية التحتية من قاعات دراسية مناسبة وكادر تدريسي مالئم مع العدد الهائل من الطلبة المقبولين في الكليات, والمشكلة الثانية هي افتقار المنظمات المهنية والتعليمية لكيفية قياس وتقييم جودة التعليم . تنبع اهمية البحث عن كونها محاولة بحثية تركز على دراسة موضوع ادارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي ، وبالتالي الوصول الى توصيات لصناع القرار في االدارة العليا في هذه المؤسسات. ُخذت كلية االدارة واالقتصاد بأقسامها السبعة كعينة للبحث أ ، وتم استخدام بيانات فعلية موثقة من سجالت اقسام الكلية ضمن قيود لها تأثير مباشر على جودة التعليم باالعتماد على البنية التحتية والكادر التدريسي والوظيفي ونسب النجاح وتم استخدام البرنامج الجاهز (Business For System Quantitive(QSB للحصول على حل النموذج والوصول الى قياس معايير الجودة في االقسام المختلفة . اظهرت نتائج البرمجة الخطية أن معيار الجودة في كلية االدارة واالقتصاد على المستوى االجمالي كان)%38 ) بالمتغيرات االخرى باالعتماد على البنية التحتية ، تدريسين ، الطالب ،موظفين ، وهي نتيجة البأس بها مقارنةً التي لم تؤخذ بنظر االعتبار )البحث العلمي ، خدمة المجتمع ، القيادة والتنظيم ...). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of College of Basic Education Researches Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index