دورية أكاديمية

ة الطالق ّ الزواج بني دراسة أتصيلية مقارنة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: ة الطالق ّ الزواج بني دراسة أتصيلية مقارنة. (Arabic)
Alternate Title: Marriage with the Intention of Divorce: A Comparative Study. (English)
المؤلفون: حممد انيف اللحام
المصدر: Journal of Islamic & Religious Studies / Majallah-yi ʿUlūm-i Islāmiyyah va Dīniyyah; Jul-Dec2022, Vol. 7 Issue 2, p43-60, 18p
مصطلحات موضوعية: MARRIAGE, REPUTATION, INTENTION, MUSLIMS, CORRUPTION, DIVORCE
Abstract (English): Marriage with the intention of divorce is contract in which all the terms and conditions of marriage are fulfilled but the husband intends, in his heart, to divorce the woman after a specific time, whether long or short. Most scholars deem this a valid marriage but the spread of this marriage amongst the expatriates for studying, tourism purposes or others resulted negative consequences. Few researchers and scholars deem it as ḥarām and invalid for many reasons. The study aims to find out which of the two opinions is correct, by considering the evidences of both the groups, weighing between them, and discussing them according to the comparative deductive analytical approach. The paper concludes that marriage with the intention of divorce is invalid, void, and null for many reasons, i.e; it is contrary to the main purpose of the marriage, which is permanence, it seems like temporary nikah, nikah mut’ah, nikah halalah, along with cheating and deceiving the woman and her guardian. Moreover, it contradicts manliness and leads to great corruptions and serious harm to the reputation of Islam and Muslims. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الزواج بنية الطالق عقد اتم الشروط واألركان، ولكن الزوج يضمر يف نفسه أن ت. َ ر ُ يطلق الزوجة بعد مدة، طالت أو قص ا انتشر هذا الزواج ّ وقد ذهب مجهور الفقهاء إىل أن هذا النكاح صحيح الكتمال أركانه وشروطه وانتفاء موانعه. ولكن مل اليوم يف أوساط املغرتبني بسبب الدراسة أو السياحة أو غري ذلك، ونتجت عنه آاثر سلبية؛ ذهب كثري من الباحثني ً ملقصد الشارع من الزواج، وهو الدميومة، ولكونه يف معىن النكاح والعلماء إىل القول بتحرميه وبطالنه؛ لكونه خمالفا ً للمرأة ووليها. ً وخداعا ل، ولكونه غشا ِّ املؤقت ونكاح املتعة ونكاح احمللّ وقد هدفت هذه الدراسة إىل معرفة الراجح من هذين الرأيني، من خالل النظر يف أدلة الفريقني واملوازنة بينها ومناقشتها، وفق املنهج التحليلي االستنتاجي املقارن. وكان من أهم النتائج اليت خلص إليها الباحث أن هذا النكاح ابطل وغري صحيح؛ ألنه يف معىن النكاح املؤقت ونكاح املتعة ل،كما أن قواعد الشرع أتابه، وألنه خمالف ملقصد الشارع من ا ِّ ونكاح احمللّ لنكاح، وهو الدميومة، وألنه خمالف للمروءة ويؤدي إىل مفاسد عظيمة وأضرار جسيمة تسيء إىل مسعة اإلسالم واملسلمني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Islamic & Religious Studies / Majallah-yi ʿUlūm-i Islāmiyyah va Dīniyyah is the property of University of Haripur, Pakistan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25185330
DOI:10.36476/JIRS.7:2.12.2022.03