دورية أكاديمية

النقد التربوي عند الصحابي عبد الله بن مسعود - رضي الله عنه -.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: النقد التربوي عند الصحابي عبد الله بن مسعود - رضي الله عنه -. (Arabic)
Alternate Title: Educational Criticism from the perspective of the companion Abdullah bin Masoud - may Allah be pleased with him. (English)
المؤلفون: محمد سعيد عبدهلل
المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Mar2023, Vol. 10 Issue 70, p61-88, 28p
مصطلحات موضوعية: HUMILITY, CRITICISM, BIOGRAPHY (Literary form), ISLAM, EDUCATORS, KINDNESS, ETHICS, RESEARCH ethics
Abstract (English): The study aimed to explain the concept of Educational Criticism, highlighting its importance, identifying some of his ethics and pointing to examples of Educational Criticism in the biography of Abdullah bin Masoud The researcher used the descriptive analytical approach. The main findings of the study are: Educational Criticism is a mental and practical effort that corresponds with evaluation, the critic must be compatible with the subject of criticizing, kindness must be an essential component in Educational Criticism with learners, student, and in family and educational dialogue and discussion, those who practice the process of Educational Criticism must not involve themselves in something they lack skills or knowledge about, the humility that Abdullah bin Masoud possessed made him look at himself and scrutinize his own shortcomings instead of tracing the faults of others. The study's recommendations stated: Including Educational Criticism in the curricula and organizing training courses to qualify educators on the fundamentals of Educational Criticism. Raising awareness regarding Educational Criticism and encouraging methodologic studies in establishing the ethics of Educational Criticism. Intensification of scientific programs in explaining the progress of the distinctive models in Islam, and their critical methodology. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إىل بيان مفهوم النقد الرتبوي، وتوضيح أهميته، والتعرف على بعض أخالقياته وآدابه، وإبراز مناذج من النقد الرتبوي يف سرية عبد اهلل بن مسعود – رضي اهلل عنه -. وقد استخدم الباحث املنهج الوصفي يف أسلوبه النظري التحليلي. وكان من أبرز نتائج الدراسة: أن النقد الرتبوي جهدٌ ذهينٌ وعمليّ يقابل التقويم، والبد للناقد أن يكون متمكناً من املوضوع الذي ينقد، تظهر أهمية الرفق يف النقد الرتبوي مع املتعلمني والطالب، ويف جلسات احلوار والنقاش األسري والتعليمي، وجيب على من ميارس عملية النقد الرتبوي أال يُقحم نفسه يف شيء ال يُحسنه، وخلق التواضع الذي حتلّى به عبداهلل بن مسعود جعله ينظر إىل نفسه بعني االستصغار لنفسه، والتدقيق يف عيوبه بدال من تتبع عيوب اآلخرين. وجاء يف توصيات الدراسة: أهمية تضمني املناهج مقررات دراسية يف النقد الرتبوي، إقامة الدورات التدريبية لتأهيل املربني على أسس النقد الرتبوي. تكثيف جهود التوعية اإلعالمية بالنقد الرتبوي، تشجيع الدراسات املنهجية يف ترسيخ أخالقيات النقد الرتبوي. تكثيف الربامج العلمية يف بيان سري النماذج املميزة يف اإلسالم، ومنهجيتهم النقدية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index