دورية أكاديمية

توظيف رسوم الأطفال التعبيرية خلال مرحلة ك الشكلي لتصميم كوميكس اجتماعي َ در ُ الم

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: توظيف رسوم الأطفال التعبيرية خلال مرحلة ك الشكلي لتصميم كوميكس اجتماعي َ در ُ الم (Arabic)
Alternate Title: Employing Expressive Children's Drawings During the Formal Perception Stage to Design Social Comics. (English)
المؤلفون: شذا إبراهيم الاصقه, فاطمة حسن محمد القرني
المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2023, Vol. 24 Issue 1, p66-74, 9p
مصطلحات موضوعية: CHILDREN'S drawings, SOCIAL role, LOCAL government, PICTURE-writing, CHILDREN'S art
مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)
Abstract (English): Children's expressive drawings during the formal perception stage (FPS) are loaded with realistic experience; they represent a level of mental and social maturity and clarify the relationship of children's drawings to local social issues. The study employed drawings during the FPS in order to design social comics. They are drawings that combine pictures and writings about social issues, inspired by children's drawings. The study's importance lies in describing the characteristics of drawings in the FPS, clarifying the relationship between drawings and local social issues, and demonstrating the possibility of employing children's drawings to design social comics. The sample of the study was intentionally selected, employing six children of the FPS, age 7-9 years, in the Riyadh region, and the study followed descriptive and semi-experimental approaches. The study highlighted the expressive characteristics of the FPS. It also showed a relationship between children's drawings and the social issues surrounding them. Furthermore, it emphasized the possibility of using digital programs to reshape children's drawings and present them as a contemporary artistic outlet. The study also recommended the need to focus on the social role in the child's life to contribute to the development of the various aspects of their personality. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): رسو م الأطفال التعبيرية - درَك الشكل ي ُ خلال مرحلة الم - مُحمَّلة بالخبرة الواقعية، وتمثل مستوى النضج العقلي والاجتماعي للطفل، وتوض ح علاقة رسوم الأطفال بالقضايا الاجتماعية المحلية؛ وقد درَك الشكلي من أجل ُ سعتْ الدراسة الحالية إلى توظيف رسوم الأطفال خلال مرحلة الم تصميم كوميكس اجتماعي، كم ا أ ن الغر ض منه ا تحدي د إمكانية الاستفادة من رسوم الأطفال في هذه المرحلة لتصميم الكوميكس؛ وهي رسوم تشكيلية تجمع بين الصور والنصوص الكتابية لمواضيع اجتماعي ة مستوحاة من رسوم الأطفال. تكمن أهمية الدراسة في وصف خصائص رسوم الأطفال التعبيرية في مرحلة المدرك الشكلي، وإيضاح العلاقة بين رسوم الأطفال والقضايا الاجتماعية المحليَّة، وإمكانية توظيف رسوم الأطفال في مرحلة المدرك الشكلي لتصميم كوميكس اجتماعي بالجرافيك. اخت يرت عينة الدراسة بشكل قصدي لعدد) 6(أطفال من مرحلة 9(سنوات، مقيمين في منطقة الرياض، واتبعت الدراسة المنهجين - المدرك الشكلي من) 7 الوصفي وشبه التجريبي. توصلت الدراسة لعدد من النتائج من أهمه ا: إبراز الخصائص التعبيرية لمرحلة المدرك الشكلي، كما أظهرت الدراسة وجود علاقة بين رسوم الأطفال والقضايا الاجتماعية المحيطة بهم، كما أكدت الدراسة على إمكانية استخدام البرامج الرقمية في إعادة تشكيل رسوم الأطفال وتقديمها للمجتمع كمخرج فني معاصر، كما أوصت الدراسة بضرورة التركيز على الدور الاجتماعي في حياة الطفل للإسهام في تنمية ج وانب شخصيته المختلف ة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:13196944
DOI:10.37575/h/edu/220024