دورية أكاديمية

CURRENCIES DIGITAL العمالت الرقمية بين الضوابط القانونية والشرعية: حالة األردن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: CURRENCIES DIGITAL العمالت الرقمية بين الضوابط القانونية والشرعية: حالة األردن. (Arabic)
المؤلفون: أحمد محمد الجيوس
المصدر: Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah; Feb2023, Vol. 8 Issue 1, p33-78, 46p
مصطلحات موضوعية: ELECTRONIC money, FATWAS, HARD currencies, POPULARITY, CENTRAL banking industry, CRYPTOCURRENCIES
Abstract (English): Cryptocurrencies, also known as digital currencies, are a relatively new financial transaction that emerged only a few years ago but quickly gained popularity, with over ten thousand coins in circulation today. This has made it crucial to understand their characteristics and potential future, especially since they are poised to become the dominant global currency in the coming years. This paper aims to explore digital currencies and the legal and legitimacy controls surrounding them. This includes examining the varied positions of countries and jurisprudential councils, as well as the role of fatwas in determining their legitimacy and the extent of their adoption. The question of legitimacy remains a subject of widespread debate among proponents and opponents, who argue about whether they are permissible or prohibited. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تعتبر العملات الرقمية" من الامور المستجدة أو المستحدثة في التعاملات المالية العالمية فهي حديثة الولادة؛ لم يمض على ولادتها بضع سنوات ولكنها سرعان ما انتشرت؛ كانتشار النار في الهشيم، حتى زاد عددها عن عشرة آلاف عملة في بضع سنوات؛ الأمر الذي جعل من الأهمية بمكان معرفة هذه العملات وخصائصها ومستقبل التعامل بهاء سيما وأنها بدأت تفرض نفسها على اقتصاديات العالم؛ وأصبحت واقعاً ملموساً؛ وربما تصبح عملة العالم بلا منازع خلال سنوات. من هنا جاءت فكرة هذه الورقة البحثية بهدف تسليط الضوء على العملات الرقمية؛ وضوابطها القانونية والشرعية؛ نظراً لتباين مواقف الدول (من جهة)؛ والمجامع الفقهية ودور الفتيا (من جهة أخرى)؛ حول قانونيتهاء ومدى شرعيتها؛ والتي ما زالت مثار جدل واسع بين مؤيد ومُعارض؛ ومُبيح ومُحرّم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:2058637X
DOI:10.52471/1469-008-001-002