دورية أكاديمية

الأحاديث التي أعلت باختلاف متونها في كتاب «العلل» لابن أبي حاتم نماذج تطبيقية من خلال كتاب الظهارة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الأحاديث التي أعلت باختلاف متونها في كتاب «العلل» لابن أبي حاتم نماذج تطبيقية من خلال كتاب الظهارة. (Arabic)
Alternate Title: The Hadiths Defected Due to Different Texts in the Book 'Al-Elal (Defects)' by Ibn Abi Hatem: Applied Models from the Book of 'Teharat (Purity)'. (English)
المؤلفون: جعفر بن عبدالمحس
المصدر: Humanities & Educational Sciences Journal; Mar2023, Issue 29, p549-602, 54p
Abstract (English): This study deals with some models of hadiths that were flawed due to their different texts with the union of their director, and the researcher have chosen three models from Ibn Abi Hatim’s Book of 'Al-Elal' (the Defects) from the chapter of purity, and dealt with them through investigation and analysis, using the words of the people of this art and their methods in explaining the hadiths. The aim of this study is to highlight the accurate method of scholars in accepting the hadith and judging its text and the chain of narrators from the prophet, and how they do not confine themselves in explaining the defects of hadiths away from the chain of transmission without the text. The research has shown that the expert of hadith justify the hadith texts and give preference to some of them over others, and they require a defect for this in the chain of transmission. They attribute the error to those who are worthy of the narrators even if he is trustworthy. Yet, trustworthy narrator may err, so it has become clear to us that the critical approach of the Imams of defects is inclusive of chains of narrators and texts, not as the orientalists and those who imitated them among the ignorant Muslims claimed that the hadith scholars did not pay attention to the criticism of texts of hadiths. The researcher has explained in this study the meanings of his vocabulary and what is related to the linguistic and terminological roots, and mentioned applied models of the defects of the texts. The researcher identified the core of the problem, depicted the dispute over the text, and the aspects of narration came out according to the needs of the hadith's later transmission. This study has investigated the transmission the aspects of the dispute. Then investigating the dispute according to the clues, whether in terms of combining aspects, or balancing them. Then it judged the narratives from the most correct opinion, and mentioned applied models of the care of the Imams of modern criticism of Hadith over the defects of the texts, headed by Abu Hatem Al-Razi and his son Abdul Rahman and Abu Zur’ah Al-Razi, through the book of Defects by Ibn Abi Hatem. Finally, the research has been finalized with a conclusion and an index of the most important sources and references . The study has concluded that the science of Defects is one of the most accurate and obscure sciences of hadith, and the one who works in it cannot reach results that are closer to the truth, except by exerting the effort to collect the data from the various sources. This requires the presence of the largest amount of the printed and manuscript sources of the Sunna for the researcher. Moreover, there is an urgent need to analyze the scholars' opinions and the conditions of the narrators of hadith in terms of discrediting and rehabilitating. One should be alert to some hidden matters, such as the narrator being trustworthy for some Sheikhs of hadith, or one mostly attached to them. The errors in the text of the chain of narrators are more than the errors in the texts. This is because the chains of narrators are similar and intertwined, unlike texts. The Imams’ reasoning for the narrating is mostly based on abbreviation, brevity, and referring; so they say for example that 'the correct narration is the narration of so-and –so' or 'the narration of that one is likely', without stating the reasons that encouraged them to say so. This is because their address is mostly addressed to people who understand the science of Hadith and the hidden defects. Accordingly, they understand the topic the moment they had a clue the Imam in Hadith. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تناول هذا البحث نماذج من الأحاديث التي أعلت باختلاف مونا مع اتحاد مخرجها؛ وقد اختار الباحث ثلاثة نماذج من كتاب العلل لابن أبي حاتم من باب الطهارة» وتناولها بالبحث والدراسة والتحليل» مستعينا بكلام أهل هذا الفن ومناهجهم في تعليل الأحاديث» وهدف البحث إلى إبراز منهج العلماء الدقيق في قبول الحديث والحكم عليه سندا ومتناء وكيف أنم لا يقتصرون في تعليل الأحاديث على النظر في الإسناد دون المعنء وظهر من خلال البحث أنحم يعللون متون الأحاديث ويرجحون بعضها على بعض ويتطلبون لذلك علة في الإستاد؛ ويسندون الخطا إلى من هو أهله من الرواة وإن كان ثقة؛ فالثقة قد يخطئ ويهم؛ فاتضح لنا أ لمنهج القدي عند أئمة العلل شامل للأسانيد وللتون لاكما زعم المستشرقون ومن قدهم من جهلة المسلمين أن المحدثين لم لنقد ا وقد أبان الباحث في بحثه عن معاني مفرداته وما يتعلق بجذورها اللغوية والمصطلحية؛ وذكرت نماذ. من علل المتون» وحددت المدار» وصورت الخلاف في المتن؛ وخرجت أوجه الإسناد على مقتضى صناعة التخريج. ودرست أسانيد أوجه الخلاف؛ ثم كان النظر في الخلاف على حسب ما تقتضيه القرائن سواء من ناحية الجمع بين الأوجه؛ أو الترجيح فيما بينها! ثم حكمت على المرويات من وجهها الراجح وذكرت نماذج ت لعناية أئمة القد الحديني بعلل المتون؛ وعلى رأسهم أبو حاتم الرازي وابنه عبد المن وأبو زرعة الرازي. وذلك من خلال كتاب العلل لابن أبي حاتم» ثم ذيلت البحث بخائمة وفهرس بأهم المصادر والمراجع. وظهر من خلال البحث أن علم العلل من أدق علوم الحديث وأغمضها ولا يمكن للمشتغل فيه أن يتوصل إلى نتائج هي أقرب إلى الصواب. إلا باستفراغ الوسع في جمع الطرق من مصادرها المختلفة» ويستلزم هذا وجود أكبر قدر مكن من مصادر الشنة مطبوعها ومخطوطها عند الباحث والوقوف على أقوال العلماء» والتبصر ي أحوال الجال جرحا وتعديلًا. والتنبه إلى بعض الأمور التي قد تخفى» كان يكون الراوي ثقة في بعض الشيوخ. أو من أكثرهم ملازمة له» وأن الأخطاء في الأسانيد أكثر من الأخطاء في المتون؛ لأ الأسانيد مُتشابمة متداخلة بخلاف المونء وأن إعلال الأئمة للأخبار مبني في القالب على الاختصار والإجمال والإشارة فيقولون مثلا: «الصواب رواية فلان»» أو «رواية فلان أشبه»» ولا يذكرون الأدلة والأسباب التي دعتهم إلى ذلك القول؛ لأ كلامهم في الغالب موجة إلى أناس يفهمون العتناعة الحديثية. والعلل» فيدركون المراد بمجرد إشارة الإمام. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Humanities & Educational Sciences Journal is the property of Humanities & Educational Sciences Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index