دورية أكاديمية

مستوى الحس اللغوي لدى طلاب المرحلة المتوسطة وعلاقته بالاتجاه نحو اللغة العربية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى الحس اللغوي لدى طلاب المرحلة المتوسطة وعلاقته بالاتجاه نحو اللغة العربية. (Arabic)
Alternate Title: The Level of Linguistic Sense among Intermediate School Students and Its Relationship to the Direction of the Arabic Language. (English)
المؤلفون: محمود هلال عبدال
المصدر: College of Basic Education Researches Journal; 2023, Vol. 19 Issue 1, p342-362, 21p
مصطلحات موضوعية: STUDENT attitudes, ARABIC language, STATISTICS, SENSES
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): The current study aims to reveal the level of third-grade intermediate students in linguistic sense skills and its relationship to their attitude towards the Arabic language. To achieve this aim, research materials and tools were prepared, which consisted of a list of appropriate linguistic sense skills for third-grade intermediate students and a test of linguistic sense skills. To measure these skills, the measure of attitude towards the Arabic language, and a delegation of the stability and validity of these tools were confirmed. After that, the study sample was selected from the third intermediate grade students in the education of Asir in the Kingdom of Saudi Arabia which consisted of (136). The descriptive approach was used due to its relevance to the nature of the current study. Then, the study tools were applied, followed by the statistical analysis, the interpretation of the results and the provision of recommendations and suggestions. The results showed a decrease in the level of third-grade intermediate students in linguistic sense skills, as well as a low level of student's attitude towards the Arabic language. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى طلاب الصف الثالث المتوسط في مهارات الحسا الويسو وعلاقتسب لااجت ساه نحو الوية العرلاية؛ ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد مواد وأدوات اللاحث، والتى تمثوت فى: قائمة لامهارات الحا الويو المناسسلاة لطلاب الصف الثالث المتوسط، اختلاار مهارات الحا الويو ؛ لقياا هذه المهارات، مقياا اجت اه نحو الوية العرلاية، وفد تم التأكد من ثلاات وصدق توك الأدوات، لاعد ذلك تم اختيار عينة الدراسة من لاسين طسلاب الصسف الثالسث المتوسسط لاتعوسيم عسسير لاالمموكة العرلاية السعودية، وقد تكونت عينسة الدراسسة مسن 136 ( طال لاسا لاالصسف الثالسث المتوسسط، وقسد تسم اسستخدام الم سنهج الوصفي؛ وذلك لمناسلاتب لطلايعة الدراسة الحالية، لاعد ذلك تم تطلايق أداوات الدراسة، ثسم التحويسح ائحصسائي، وتفسسير النتسائج وتقديم التوصيات والمقترحات. وقد توصوت النتائج إلى: انخفاض مستوى طلاب الصف الثالث المتوسسط فسي مهسارات الحسا الويو ، وكذلك انخفاض مستوى ات اه الطلاب نحسو الويسة العرلايسة ، كمسا توصسوت إلسى و سود علاقسة ارتلااطيسة لاسين مسستوى الطلاب في مهارات الحا الويو ولاين ات اههم نحو الوية العرلاية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of College of Basic Education Researches Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index