دورية أكاديمية

سلسلة القيمة كمدخل لتعزيز امليزة التنافسية في مؤسسات التعليم العالي-دراسةتحليلية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: سلسلة القيمة كمدخل لتعزيز امليزة التنافسية في مؤسسات التعليم العالي-دراسةتحليلية. (Arabic)
Alternate Title: The Value Chain as an Input Root Knowledge in Higher Education Institutions- An Analytical Study. (English)
المؤلفون: خولة بنت خليفة ال, أيمن أحمد العمر
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 2, p322-341, 20p
مصطلحات موضوعية: UNIVERSITIES & colleges, UNIVERSITY faculty, VALUE chains, COMPETITIVE advantage in business, MARKET share
مصطلحات جغرافية: OMAN
Abstract (English): This paper discusses how to use the value chain approach to enhance the competitive advantage of higher education institutions. The study adopted the descriptive approach, through which competitive advantage was reviewed in terms of history, concepts, importance and strategies, as well as reviewing the concept and activities of value chain, its importance in institutions of higher education, and most prominent models. It answers the following questions: What is the conceptual and intellectual framework for competitive advantage in higher education institutions? What is the conceptual and intellectual framework for value chain in higher education institutions? What are the most prominent global models of the value chain in higher education institutions? The results of the study found that the value chain approach should be adopted in order to enhance the competitive advantage of higher education institutions in the Sultanate of Oman. So that they can achieve their roles and excellence, keep pace with ongoing progress, and achieve strategic excellence for higher education institutions competing in educational and research services provided to clients to ensure a larger market share. The study recommended that the application of modern programs should be adopted to develop academic skills among faculty members, through cooperation with distinguished consultants from international universities. It also recommended developing university legislation and regulations, developing university infrastructure, and investing and participating in national projects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة التعرف إلى كيفية استخدام مدخل سلسلة القيمة لتعزيز امليزة التنافسية ملؤسسات التعليم العالي، واعتمدت املنهج الوصفي، والذي من خالله تم استعراض امليزة التنافسية من حيث النشأة واملفهوم والخصائص واألهمية واالستراتيجيات، وكذلك استعراض مفهوم سلسلة القيمةوأنشطتها،وأهميتها فيمؤسساتالتعليم العالي،وأبرزالنماذج املتعلقةباستخدامها في هذهاملؤسسات،وذلكمنخالل اإلجابة عن األسئلة اآلتية: ما اإلطاراملفاهيميوالفكريللميزةالتنافسيةفي مؤسسات التعليم العالي؟، و ما اإلطاراملفاهيميوالفكريلسلسلة القيمة وأنشطتها الرئيسة والداعمة؟ ، و ما أبرز النماذج العامليةلسلسلة القيمة املستخدمة لتعزيز امليزة التنافسية في مؤسسات التعليم العالي؟. و قد خلصت نتائج الدراسة إلى ضرورة تبني مدخل سلسلة القيمة من أجل تعزيز امليزة التنافسية ملؤسسات التعليم العالي؛ حتى تتمكن من تحقيقأدوارهاوالتميزومواكبةالتقدم املستمر،وتحقيق التميز االستراتيجي على مؤسسات التعليم العالي املنافسة في الخدمات التعليمية والبحثية املقدمة إلى املهتمين لضمان حصة سوقية أكبر، وأوصت الدراسة بتطبيق برامج حديثة لتنمية املهارات األكاديمية ألعضاء هيئة التدريس من خالل التعاون مع استشاريين متميزين من جامعات أجنبية، كما أوصت بتطوير التشريعات واللوائح الجامعية،وتطوير البنيةالتحتيةللجامعات،واالستثمارواملشاركةفي املشاريعالوطنية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.2.7