دورية أكاديمية

تأثير نظام الذكاء التسويقي في االستراتيجيات التنافسية: دراسة تطبيقية آلراء عينة من شركات السفر والسياحة في بغداد

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تأثير نظام الذكاء التسويقي في االستراتيجيات التنافسية: دراسة تطبيقية آلراء عينة من شركات السفر والسياحة في بغداد (Arabic)
Alternate Title: The Impact of the Marketing Intelligence System on Competitive Strategies: An Applied Study of the Opinions of a Sample of Travel and Tourism Companies in Baghdad. (English)
المؤلفون: نور خليل الجبوري, مثنى معان العبيدي
المصدر: Journal of Techniques; Mar2023, Vol. 5 Issue 1, p216-223, 8p
Abstract (English): The research aims to identify the nature of the relationship between the marketing intelligence system and competitive strategies, and the research problem arises in answering the question: Do tourism companies rely on the marketing intelligence system in collecting data on the internal and external environments and on competitors' movements and determining the needs of customers in providing service? What is the level of interest of the senior management of tourism companies in marketing intelligence? A sample of the 123 travel and tourism companies operating in Baghdad was selected. The questionnaire was used as a measurement tool. The descriptive analytical approach was adopted in analyzing the answers of the sample members, which numbered 146 managers and officials in the travel and tourism companies in question. The data was processed using the analysis program. The statistician (SPSS V.25) The research reached a number of conclusions, the most important of which is the existence of an impact and correlation between the marketing intelligence system and the competitive strategies of travel and tourism companies operating in Baghdad. An information base related to customers, their tastes and market developments, in addition to monitoring competitors' movements in order to provide the necessary marketing information to help managers take the right decision in applying the appropriate competitive strategy for survival and continuity in the tourism market. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث الى التعرف على طبيعة العالقة بين نظام الذكاء التسويقي واالستراتيجيات الت'افسية، وتبرز مشكلة البحث في االجابة عن التساؤل هل تعتمد الشركات السياحي ة على نظام الذكاء التسويقي في جمع البيانات عن البيئتين الداخلية والخارجية وعن تحركات الم'افسين وتحديد احتياجات الزبائن في تقديم الخدمة؟ ما مستوى اهتمام اإلدارة العليا للشركات السياحية بالذكاء التسويقي؟ وقد جرى اختيار عي'ة من شركات السفر والسياحة العاملة في بغداد والبالغ عددها 123 شركة، وقد استخدمت االستبانة كأدا ة للقياس واعتمد الم'هج التحليلي الوصفي في تحليل اجابات افراد العي'ة والبالغ عددهم 146 فردا من المديرين والمسؤولين في شركات السفر والسياحة قيد البحث وقد جرى معالجة البيانات باستخدام برنامج التحليل اإلحصائي وقد توصل البحث الى جملة من االست'تاجات اهمها وجود عالقة اثر وارتباط بين نظام الذكاء التسويقي (SPSS V.25) وبين االستراتيجيات الت'افسية لشركات السفر والسياحة العاملة في بغداد، كما اوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان اهمها ضرورة قيام الشركات السياحية بتطبيق نظام الذكاء التسويقي وتوفير قاعدة معلومات تخص الزبائن واذواقهم وتطورات السوق فضال عن رصد تحركات الم'افسين من اجل توفير المعلومات التسويقية الالزم ة لمساعدة المديرين في اتخاذ القرار الصحيح في تطبيق االستراتيجية الت'افسية المالئمة من اجل البقاء واالستمرارية في السوق السياحي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Techniques is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27088383
DOI:10.51173/jt.v5i1.805