دورية أكاديمية

دَورُ نِظامِ الاسْتِخْباراتِ التَّسويقيَّةِ في فَعالِيَّةِ بُحوثِ التَّسويق دراسةُ حالة - شّرِكَةُ أُوريدو.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دَورُ نِظامِ الاسْتِخْباراتِ التَّسويقيَّةِ في فَعالِيَّةِ بُحوثِ التَّسويق دراسةُ حالة - شّرِكَةُ أُوريدو. (Arabic)
Alternate Title: The role of the Marketing Intelligence System in the Effectiveness of Marketing Research Case Study – Ooredoo. (English)
المؤلفون: حُسام نَعْيم زُه
المصدر: AAU Journal of Business & Law; 2023, Vol. 7 Issue 1, p134-162, 29p
Abstract (English): The study aimed to identify the role of the marketing intelligence system in the effectiveness of marketing research in Ooredoo company in the southern Palestinian governorates. To achieve the study aims, the researcher followed the descriptive analytic method. The population of the study consists of all Ooredoo company employees. The tool of the study was a questionnaire. The study tool was distributed on the population of the study who were (178) employees based on the comprehensive inventory method. has been distributed (158) resolution, the collected questionnaires were (143) and this form (%90.5) after excluding the exploratory sample. the data were analyzed using SPSS program. The results of the study were as follows: The degree of the study community approval about the reality of marketing intelligence in the company got a high degree, and a percentage of (%82.40), and the degree of the study community approval about the level of effectiveness of marketing research in the company got a high degree, and a percentage of (%84.20), There is a statistically significant correlation at the level of significance (α ≤ 0.05) between marketing intelligence and the effectiveness of marketing research in Ooredoo company. In light of the results of the study, the researcher recommends the following: Spreading the concept of marketing intelligence, and adopting it as a distinctive business strategy due to its importance and the active role in raising and developing the company, encouraging sales representatives and accredited agents to research and development. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على دور نظام الاستخبارات التسويقية في فعالية بحوث التسويق بشركة أوريدو في المحافظات الجنوبية الفلسطينية، ولتحقيق هدف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع موظفي شركة أوريدو والوكلاء المعتمدين لديها، وتم استخدام الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات، والتي تم توزيعها على مجتمع الدراسة والبالغ عددهم 178 ) باستخدام أسلوب الحصر الشامل، وقد تم توزيع ( 158 ) استبانة، وبلغت الاستبانات المستردة ( 143 ) استبانة صالحة للتحليل، وبنسبة استرداد (%90.5)SPSS)وتمت المعالجة باستخدام برنامج وتوصل الباحث إلى مجموعة من النتائج أبرزها: أن درجة موافقة مجتمع الدراسة حول واقع الاستخبارات التسويقية في الشركة جاءت بدرجة تقدير كبيرة، وبنسبة مئوية )% (82.40 )، ودرجة موافقة مجتمع الدراسة حول مستوى فعالية بحوث التسويق في الشركة جاءت بدرجة تقدير كبيرة جدًا، وبنسبة مئوية(% 84.20 )، ووجود علاقة ارتباط دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة بين الاستخبارات التسويقية وفعالية بحوث التسويق في شركة أوريدو. ويوصي الباحث عدة توصيات من أهمها: نشر مفهوم الاستخبارات التسويقية، وتبنيها كاستراتيجية عمل؛ وذلك نظرًا لأهميتها ودورها الفاعل في رفع مستوى الشركة وتطويرها، وتشجيع مندوبي المبيعات والوكلاء المعتمدين على البحث والتطوير. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of AAU Journal of Business & Law is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index