دورية أكاديمية

أبعاد هوفستيد S'HOFSTEDE الثقافية وعملية صنع القرار للمرأة في عمليات التجميل: الدور الوسيط للقيمة المدركة .

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أبعاد هوفستيد S'HOFSTEDE الثقافية وعملية صنع القرار للمرأة في عمليات التجميل: الدور الوسيط للقيمة المدركة . (Arabic)
Alternate Title: Hofstede's cultural dimensions and decision-making for women in plastic surgery: the mediating role of perceived value. (English)
المؤلفون: عالء الدين محمد خ, سارة عزالدين قطي, ديمة أبو غربية, رجائي الساحوري, دانا البصول, دانا قاقيش
المصدر: Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah; 2/15/2023, Vol. 8 Issue 2, p20-56, 37p
مصطلحات موضوعية: COSMETICS industry, RISK aversion, WOMEN consumers, CONSUMER preferences, COLLECTIVISM (Social psychology), FEMININITY
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): This study examines the impact of Hofstede's Cultural Dimensions (HCDs) on women's decision-making processes (DMP) in the cosmetics industry, with a focus on the mediating role of perceived value. Data from 196 women in Jordan were collected through an online questionnaire. The findings indicate that collectivism and uncertainty avoidance positively influence women's DMP in the cosmetics industry, while femininity, indulgence, and perceived value show no significant effect. These results have important implications for stakeholders and highlight the need to reassess Jordanian culture in line with HCDs. Understanding the factors shaping women's decision-making in the cosmetics industry is vital for marketers and policymakers. The findings suggest that cultural dimensions such as collectivism and uncertainty avoidance play a role in women's decision-making. However, further investigation is needed to uncover additional factors influencing their decisions. Marketers and policymakers should consider these cultural dimensions when developing strategies to better meet the needs and preferences of women consumers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير األبعاد الثقافية لهوفستد )HCDs )في عملية صنع القرار لدى النساء )DMP )في عمليات التجميل، ومن ثم فهم الدور الوسيط للقيمة المدركة لهذه العمليات. ولتحقيق هذا الهدف، تم تطوير نموذج بحث باستخدام أربعة متغيرات. تم استخدام االستبيان االلكتروني وتم توزيعه عبر وسائل التواصل االجتماعي عن طريق العينة الميسرة، تم جمع البيانات من عينة مكونة من 196 امرأة. وأظهرت النتائج أن الجماعية وتجنب المجهول لهما تأثير إيجابي على DMP في العمليات التجميلية لدى النساء في األردن. ومع ا إلى جنب م ً ذلك، فإن كل من األنوثة واالنغماس جنب ع القيمة المدركة )المتغير الوسيط( ا مهمة على أصحاب ً ليس لهما تأثير على عملية صنع الق ارر. وتحمل هذه النتائج آثار ا لألبعاد الثقافية لهوفستد. ً المصلحة المتعددين، وتزيد من أهمية إعادة تقييم الثقافة األردنية وف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Islamic Management & Leadership / Majallatul Edarah Wal Qiyadah Al-islamiah is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index