دورية أكاديمية

"المقطع الصّوتيّ وأهميّته في تعليم القراءة الجهريّة وتنميتها لدى تلاميذ الطور الابتدائي من ذوي الاحتياجات الخاصّة - أطفال التريزوميا 12 نموذجًا"

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: "المقطع الصّوتيّ وأهميّته في تعليم القراءة الجهريّة وتنميتها لدى تلاميذ الطور الابتدائي من ذوي الاحتياجات الخاصّة - أطفال التريزوميا 12 نموذجًا" (Arabic)
Alternate Title: "The phonetic syllable and its importance in teaching aloud reading among primary school students with special needs - Children of Trisomy 21 as a model". (English)
المؤلفون: راشد شقوفي
المصدر: Djoussour El-maarefa; Jun2023, Vol. 9 Issue 3, p342-358, 17p
Abstract (English): Children with Trisomy 21 suffer from speech difficulties. Therefore, they are in dire need more than others to learn and practice aloud reading. This study tried to examine the problematic importance of the phonetic syllable in teaching aloud reading for this category of primary school students. The study concluded that the students' ability to identify syllables facilitates this, as the basic process of learning reading depends particularly on understanding mixed syllables themselves, and the methods of teaching reading require identifying and pronouncing specific syllables. And if the teacher is not aware of Arabic syllables and their types, he may specify for the student wrong syllables, so it becomes difficult for him to pronounce them and the word properly. Teachers must receive a good training in phonology; In order to improve early language and communicative performances for these children. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يُعاني أطفال التريزوميا 21 بسبب "متلازمة داون" من اضطرابات خ لقيّة أهمّها صعوبات النّطق، ولذلك فهم بحاجة ماسّة أكثر من غيرهم إلى تعلّم وممارسة وإتقان القراءة الجهريّة لما لها من أهميّة بالغة في تعلّم القراءة الصّحيحة والنّطق السليم والتواصل مع الآخ رين. وقد حاولتُ من خلال هذه الدّراسة معالجة إشكالية أهم يّة المقطع الصّوتيّ في تعليم القراءة الجهريّة وتنميتها لدى هذه الفئة من تلاميذ الطور الابتدائي. وخلصت الدّراسة إلى أنّ تمكّن التلاميذ من تحديد المقاطع الصّوتيّة يسهّل ذلك، حيث أنّ العمليّة الأساس لتعلّم القراءة تعتمد بشكلٍ خاصٍّ على فهم المقاطع الممزوجة نفسها، كما أنّ طرائق تدريس القراءة للمبتدئين، بنوعيها التركيبيّة والتحليليّة، تفرض على المعلّم في مرحلة معيّنة تحديد مقاطع صوتيّة معيّنة، ومن ثمّ تدريب التلميذ على طريقة نطقها؛ وإذا لم يكن المعلّم على دراية بماهية المقاطع الصّوتيّة العربيّة وأنواعها، فإنّه لا محالة يقع في الخطأ، وقد يُ دّد للتّلميذ مقاطع صوتيّة خاطئة لا يقبلها النّسيج العربيّ، فيصعب على التّلميذ حينئذٍ النّطق السّليم بها، ويستثقلُ نطق الكلمة التي تتركّبُ منها، ولذلك كان لزامًا على معلّمي تلاميذ التريزوميا 21 أن يتلقّوا تكوينًا جيّدًا في علم الأصوات، وأن يدركوا ماهية المقاطع الصّوتيّة العربيّة وأنواعها ويتمرّنوا عليها؛ من أجل تحسين الأداء اللغوي والتواصلي لهؤلاء الأطفال في وقت مبكر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Djoussour El-maarefa is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index