دورية أكاديمية

بناء أختبار تحدي المهارات الأساسية بكرة القدم لدى طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة بغداد.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: بناء أختبار تحدي المهارات الأساسية بكرة القدم لدى طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة بغداد. (Arabic)
Alternate Title: Building challenge test for basic skills in soccer for students -third stage. (English)
المؤلفون: السيد طه محمد حمی, فارس سامي يوسف شا
المصدر: Journal of the College Of Basic Education; 2022 Special Issue, p518-528, 11p
مصطلحات موضوعية: HIGHER education, PHYSICAL education, ATHLETIC fields, SOCCER, GAMES
Abstract (English): The skill scale in most of sport activity monitoring a lot of dynamic behaviours conducted with playing situations that help the excerpt's in sport field to evaluate and put right solutions,soccer one of games that studies in third stage in college and take skills,dribbling, passing, shooting these skills helps to execute the plans in game,the researchers notice that there is no test measure the skills of the game in the beginning of the first semester especially in the method of soccer in physical education college and the problem of the research were by answering the question that is there test connect between one or more that one of skill to measure the ability of students to execute the plans in soccer and the conclusion was the building test that measure the challenging in skills for third students in college of physical education and the level of students were not in good level to execute the methods that related with plans. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يتناول القياس المهاري في معظم الألعاب والأنشطة الرياضية رصد العديد من مظاهر السلوك الحركي التي ترتبط بمواقف اللعب، وما ياقبلها من الاختبارات المقننة أو المصممة التي تحقق ذلك لتزويد القائمين عليها وهنا التدريسيين بقيم كمية للأداء تسهم في وضع الحلول المناسبة لها، وتعد لعبة كرة القدم واحدة من الألعاب التي يتعلمها الطلاب ضمن مفردات موزعة على مراحل الدراسة ومنها المرحلة الثالثة، ولذلك تلعب المهارات الأساسية منها الاخماد والدحرجة والمناولة والتهديف فيها دور كبير لتطبيق الجانب الخططي، ومن خلال ملاحظة الباحثان لطبيعة مفردات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة بغداد لاحظا افتقار المنهاج بمفرداته إلى وجود اختبار يجمع المهارات الاساسية يقيس في بداية العام الدراسي درجة استعداد الطلاب حتى يتم البدء بخطوة تطبيق المفردات اللاحقة ومنها الجانب الخططي، وعليه جاءت المشكلة في التساؤل الآتي: هل بالإمكان بناء اختبار يربط بين أكثر من مهارة لقياس قدرة الطالب على تحدي أداء المهارات الأساسية في كرة القدم استعداداً لتطبيق الخطط في المرحلة الثالثة؟، وفي ضوء النتائج تم التوصل إلى بعض الاستنتاجات ومنها التوصل إلى بناء أختبار تحدي المهارات الأساسية بكرة القدم لدى طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية الرياضية جامعة بغداد ودرجة استعداد الطلاب ليست بالمستوى المطلوب لتنفيذ المفردات المتعلقة بالتطبيق الخططي للمرحلة الثالثة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index