دورية أكاديمية

فاعلية نموذج الفورمات(4MAT) لمكارثي في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلابِ المرحلة الثانوية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية نموذج الفورمات(4MAT) لمكارثي في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلابِ المرحلة الثانوية. (Arabic)
Alternate Title: Verify the proficiency of formats(4MAT) to McCarthy at development the appropriate literary taste skills for secondary school students. (English)
المؤلفون: صالح بن عبد الله . 
المصدر: King Khalid University Journal of Educational Sciences; Jun2023, Vol. 10 Issue 2, p26-52, 27p
مصطلحات موضوعية: SECONDARY school students, EXPERIMENTAL groups, CONTROL groups
Abstract (English): The current study aims to verify the proficiency of formats (4MAT) to McCarthy at developing the appropriate literary taste skills for secondary school students, the semi-experimental with two experimental and control groups, was used with the study sample of (68) students in both groups. To accomplish the objectives, an appropriate list of literary taste skills was performed for the secondary students, as well as a teaching manual following the format model (4MAT) to McCarthy, and to test the measurements of literary taste skills. The outcomes of the study concluded the existence of statistically significant variances at the significance level (0.05) between the mean marks of the experimental group students and the control group students in the post-application of the test of the literary skills, in favor of the experimental group. Also, the outcomes concluded to the rates of amended acquiring rates for the effectiveness format of McCarthy at the development of the appropriate literary taste skills, reached (1,59). This is a value exceeding the identified rate by "Black" to rule the program effectiveness, which assures that the format of McCarthy, is effective at developing the appropriate literary taste skills for secondary-school students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هَدفت الدراسة الحالية التحقق من فاعلية نموذج الفورمات (MAT) لمكارثي في تنمية مهارات التذوق الأدبي المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية، واستُخدِمَ المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين التجريبية والضابطة، وتكونت عينة الدراسة من(68) طالبًا في المجموعتين التجريبية والضابطة؛ ولتحقيق أهداف الدراسة أُعدّت قائمة بمهارات التذوق الأدبي المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية، ودليل معلم للتدريس باستخدام نموذج الفورمات (4MAT) لمكارثي، واختبار لقياس مهارات التذوق الأدبي، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التذوق الأدبي لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج أنَّ نسبة الكسب المعدَّلة لفاعلية نموذج مكارثي في تنمية مهارات التذوق الأدبي بلغت (1.59)، وهي قيمة تتعدى الحد الذي اقترحه "بلاك" للحكم بفاعلية البرنامج، مما يؤكد على أنَّ نموذج مكارثي ذو فاعلية في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب المرحلة الثانوية [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of King Khalid University Journal of Educational Sciences is the property of King Khalid University Journal of Educational Sciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16586654
DOI:10.55534/1320-010-002-002