دورية أكاديمية

أثش استخذام اسرتاتُجُتٍ عباءة اخلبري والبنتاجشام يف تذسَس التاسَخ علً حتسني الذافعُت العقلُت وههاساث التعلن العوُق لذي تالهُز املشحلت اإلعذادَت روٌ صعىباث التعلن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثش استخذام اسرتاتُجُتٍ عباءة اخلبري والبنتاجشام يف تذسَس التاسَخ علً حتسني الذافعُت العقلُت وههاساث التعلن العوُق لذي تالهُز املشحلت اإلعذادَت روٌ صعىباث التعلن. (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Using the Two Strategies of Mantle of Expert and Pentagram in Teaching History in Improving Mental Motivation and Deep Learning Skills among Preparatory School Students with Learning Disabilities. (English)
المؤلفون: أمساء محزة حممد ع, سلوى حممد عماز عب
المصدر: Journal of Education - Sohag University; 2023, Vol. 112 Issue 112, p817-930, 114p
مصطلحات موضوعية: PREPARATORY school students, DEEP learning, HISTORY education, LEARNING disabilities, EXPERIMENTAL groups, LEARNING strategies
Abstract (English): The research problem was represented in the reduction of the level of mental motivation and deep learning skills among preparatory students with learning disabilities that is because the absence of new suitable teaching strategies for developing it among learners with learning disabilities. So, the research aimed at identifying the effect of using the two strategies of mantle of expert and pentagram in teaching history in improving mental motivation and deep learning skills among preparatory school students with learning disabilities. The basic sample consisted of three groups, the first experimental group consisted of (n=30) students, the second experimental group (n=30) students and the control group (n=30) students who are diagnosed with learning disabilities. The researchers developed two data collection tools which are the mental motivation scale and deep learning skills test .They prepared also the two teacher's guide, as well as two booklets for student activities according to the strategy of mantle of expert and pentagram. To measure the effectiveness of the two strategies, the two experimental groups and control one were pre-tested on the measurement tools (mental motivation scale and deep learning skills test, the first experimental group was taught the suggested unit using the mantle of expert strategy, the second experimental group was taught the suggested unit using the pentagram strategy, then the three groups were post and follow-up tested using the measurement tools.Statistical techniques are used such as One Way Anova and Repeated measures ANOVA. The results of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the two experimental and control groups in both of the mental motivation and deep learning skills in favor of the first experimental group taught by mantle of expert strategy. The results also indicated that there were statistically significant differences between the means of pretest and posttest in both of the mental motivation and deep learning skills in favor of the posttest. In addition, there were statistically significant differences between the means of pretest and follow up test in both the mental motivation and deep learning skills in favor of the follow up test, while the differences were not statistically significant between the means of the posttest and the follow up test in each of the two dependent variables, reflecting the continuing impact of training in improving the level of these variables for the two experimental groups even after finishing the period of training. The results confirmed that the mantle expert strategy has big effect size in improving mental motivation and deep learning skills of the first experimental group .The researchers discussed the results in light of the theoretical framework and previous studies. Accordingly, the research presented a set of recommendations and suggestions for further research based on the results. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تمثمت مشكمة البحث في انخفاض مستوى الدافعية العقمية، وميارات التعمـ العميق لدى تالميذ المرحمة اإلعدادية ذو ي صعوبات التعمـ، والذي يتضح في ضعف استخداـ االستراتيجيات التدريسية الحديثة المناسبة لتنميتيا لدييـ ؛ ومف ثـ ىدؼ البحث قياس أثر استخداـ استراتيجيتي عباءة الخبير والبنتاجراـ في تدريس التاريخ لتحسيف الدافعية العقمية وميارات التعمـ العميق لدى تالميذ الصف الثالث اإلعدادي ذوي صعوبات التعمـ، وقد اعتمد البحث عمى المنيج شبو التجريبي في إجراء التجربة. تكونت عينة البحث األساسية مف ثالث مجموعات: األولى تجريبية وعددىا )30( ا مف تالميذ ا، والثالثة ضابطة وعددىا)30( تمميذ ا، والثانية تجريبية وعددىا )30( تمميذ تمميذ الصف الثالث اإلعدادي ذو ي صعوبات التعمـ، والذيف تـ تشخيصيـ مف خالؿ أدوات تشخيص صعوبات التعمـ، وأعدت الباحثتاف مقياسا لمدافعية العقمية، ا واختبار في ميارات التعمـ العميق، كما ت ـ إعداد دليمي المعمـ، وكراستي أنشطة التمميذ وفق استراتيجيتي عباءة الخبير والبنتاجراـ، ولقياس أثر االستراتيجيتيف ت ـ تطبيق )مقياس الدافعية العقمية، واختبار ميارات التعمـ العميق( ا عمى المجموعتيف التجريبي ا قبمي تطبيق تيف و المجموعة الضابطة، ثـ تدريس موضوعات الوحدة ا الست ارتيجية المعدة وفق عباءة الخبير عمى المجموعة التجريبية األولى، وتدريس موضوعات ا الست ارتيجية البنتاج ارـ عمى المجموعة التجريبية الثاني الوحدة المعدة وفق ة، ثـ تمت إعادة تطبيق األداتيف عمى المجموعتيف التجريبيتيف ا والضابطة تطبيق ا بعدي ا ثـ تتبعي ، وتـ استخداـ عدد مف األساليب اإلحصائية منيا تحميل التبايف أحادى االتجاه وتحميل التبايف لمقياسات المتكررة. ا بيف متوسطات درجات المجموعتيف وتوصمت نتائج البحث إلى وجود فروؽ دالة إحصائي التجريبيتيف والمجموعة الضابطة في كل مف الدافعية العقمية وميارات التعمـ العميق لصالح المجموعة التجريبية األولى التي درست باستخداـ استراتيجية عباءة الخبير؛ كما أشارت النتائج إلى وجود ا بيف متوسطي القياسيف ال فروؽ دالة إحصائي قبمي والبعدي في الدافعية العقمية ا بيف وميا ارت التعمـ العميق لصالح القياس البعدي، عالوة عمى وجود فروؽ دالة إحصائي متوسطي القياسيف القبمي والتتبعي في الدافعية العقمية، وميارات التعمـ العميق لصالح القياس التتبعي، بين ا بيف متوسطي القياسيف البعدي والتتبعي فى كل مف ما لـ تكف الفروؽ دالة إحصائي المتغيريف التابعيف؛ مما يعكس بقاء أثر التدريب في تحسيف مستوى ىذيف المتغيريف لدى المجموعتيف التجريبيتيف بعد انتياء فترة التدريب لدى المجموعتيف التجريبيتيف، وأكدت النتائج أف استراتيجية عباءة الخبير ذات حجـ تأثير كبير في تنمية الدافعية العقمية، وميارات التعمـ العميق لتالميذ المجموعة التجريبية األولى وناقشت الباحثتاف النتائج في ضوء اإلطار النظري والد ارسات والمقترحات بناء عمى ما ت ـ التوصل إليو مف السابقة؛ و ق دـ البحث مجموعة مف التوصيات نتائج. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16872649
DOI:10.12816/EDUSOHAG.2023.