دورية أكاديمية

إدارة التسويق الداخلي وعالقتها في جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في الكويت.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: إدارة التسويق الداخلي وعالقتها في جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في الكويت. (Arabic)
Alternate Title: Internal marketing management and its relationship to attracting administrative competencies in local banks in the State of Kuwait. (English)
المؤلفون: صفيه مختار أشكنا, عائشة مشعل املشع
المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Sep2023, Vol. 7 Issue 9, p16-31, 16p
Abstract (English): This study aims to shed light on the management of internal marketing and its relationship in strengthening the attraction of administrative competencies in local banks in the State of Kuwait, and in order to achieve the objectives of the study, the correlational descriptive approach was used, and the study sample was selected in an accessible manner consisting of (110) employees of local banks, and its questionnaire was used as a tool for the study, and honesty and stability were verified through the method of internal consistency according to the Cronbach alpha equation and after collecting and analyzing the data statistically, many results were reached The most important was that there is a strong relationship between internal marketing management and attracting administrative competencies in local banks in the State of Kuwait, and it was found that the degree of internal marketing management in local banks in the State of Kuwait from the point of view of employees is large, and that the degree of attracting administrative competencies in local banks in the State of Kuwait from the point of view of employees is also large, and the study came out after recommendations, the most important of which was that the bank's management should continue to have a communication system that allows the delivery of information to employees. To perform their duties, the bank's management must continue to strive to put the right person in the right place. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الهدف من الدراسة الحالية إلقاء الضوء على إدارة التسويق الداخلي وعالقتها في تدعيم جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في دولة الكويت، ولتحقيق اهداف الدراسة تم استخدام املنهج الوصفي االرتباطي، كما وتم اختيارعينة الدراسة بطريقة املتيسرة تكونت من )110( من موظفي البنوك املحلية، وتم استخدام استبانة كأداة للدراسة، ً وتم ا ا وتم لتأكد من صدق االداة وثباتها باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، وعند االنتهاء من جمع البيانات تم تحليلها إحصائي التوصل الى العديد من النتائج كان اهمها ان هناك عالقة ارتباطية قوية بين إدارة التسويق الداخلي وبين جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في دولة الكويت، كما وتبين ان درجة إدارة التسويق الداخلي في البنوك املحلية في دولة الكويت من وجهة نظر املوظفين كبيرة، وان درجة جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في دولة الكويت من وجهة نظر املوظفين ايضا كبيرة، وخرجت الدراسة بعده توصيات كان اهمها انه على ادارة البنك االستمرارفي ان يكون نظام االتصال يسمح بتوصيل املعلومات للموظفين ألداء مهامهم، انه على ادارة البنك االستمرار في السعي الختيار املوظف املناسب ووضعه في املكان املناسب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223372
DOI:10.26389/AJSRP.F160123