دورية أكاديمية

حفظ الذرية، رؤية قرآني حفظ.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: حفظ الذرية، رؤية قرآني حفظ. (Arabic)
Alternate Title: Preservation (Protection) of the Offspring – Qur'anic Vision. (English)
المؤلفون: فوزية سعيد شعوان
المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Sep2023, Vol. 10 Issue 81, p6-38, 33p
مصطلحات موضوعية: GOD in Islam, ORPHANS, LEGAL documents, RESEARCH personnel, SPEECH, RIGHTEOUSNESS
Abstract (English): This research entitled (Preservation of the Offspring) focuses on an important group of the family, namely: the offspring, either sons or daughters, regardless of the extent of the offspring extension. The researcher therein followed the Inductive-Deductive Approach. The most important objectives of the research include:  Highlighting on the Qur'anic vision of an important aspect of the offspring entity, where that vision goes beyond the stage of upbringing and care up to the stage of preservation in all its forms;  Highlighting Allah's absolute and full preservation of all of His creation;  Focusing on all particular matters related to preservation of the offspring;  Clarifying the role assigned to parents to preserve their offspring. The most important findings of the research include: - Allah Almighty is the One who has the absolute and complete preservation - As for the preservation by the human, it is a limited and incomplete preservation due to the human's limited ability. - Allah only is the One who knows the method, manner, and duration of the preservation. - In addition, preservation requires two important qualities, namely: knowledge and ability. - Preservation has reasons, including faith and adopting the actions requiring the preservation, such as the bona fide, Islamic remembrances, and the actions that require preservation under legal provision(s). - The forms of Allah's preservation of the offspring include preservation of their deeds and money, and enacting the legislations that require preservation thereof, particularly in their poorest situations, such as the state of being orphan and etc. - In preservation of their children, the parents' most prominent roles include commitment to application of Allah's orders, righteousness, piety, appropriate speech and supplication. The parents' righteousness to Allah as well as supplication for their offspring do not absolutely oblige the preservation by Allah because the fate may precede by not guiding the children who select the way of going astray. Allah's preservation of His servants has two types, namely: 1- Preservation of the religion and good deeds for only the faithful and righteous believers, not for the infidel. 2- Preservation of the world as well as its belongings, such as soul preservation and preservation of the extremities of the body as well as preservation of the sustenance, such as funds and children. This type of preservation is generally for all Muslims or unbelievers. There is a good example in the stories of the Prophets, peace be upon them, with their offspring. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يركز هذا البحث المعنون ب: )حفظ الذرية، رؤية قرآنية( على فئة مهمة من الأسرة وهم: الذرية، أولادُ وبنات مهما امتد النسل، متبعة فيه المنهج الاستقرائي الاستنتاجي، وكان من أهم أهداف البحث: تسليط الضوء على الرؤية القرآنية لجانب مهم في كيان الذرية، يتجاوز مرحلة التربية والرعاية إلى مرحلة الحفظ بشتى صوره، مبرزاً حفظ الله المطلق والتام لعموم خلقه، مع التركيز على ما يتعلق بحفظ الذرية خاصة، وتوضيح الدور المناط بالآباء لحفظ ذرياتهم، ومن أهم نتائج البحث: أن الحفظ المطلق التام لله تعالى وحده، أما الحفظ البشري فهو حفظ محدود وناقص بمحدودية القدرة البشرية، والعلم بطريقة الحفظ وكيفيته ومدته محجوبة عن العباد، وفي علم ومشيئة رب العباد، كما أن الحفظ يستلزم صفتان مهمتان هما العلم والقدرة، وللحفظ أسباب منها الإيمان و الأخذ بالأفعال الموجبة للحفظ كالنية الحسنة والأذكار الشرعية والأفعال الموجبة للحفظ الواردة بنص شرعي، ومن صور حفظ الله تعالى للذرية حفظ أعمالهم، وأموالهم، وتشريع ما يوجب الحفظ لهم، خاصةً في أضعف حالاتهم كاليتم وغيره، ومن أبرز أدوار الآباء في حفظ الأبناء التزام تنفيذ أوامر الله والصلاح والتقوى والقول السديد والدعاء، كما أن صلاح الآباء لله رب العالمين مع بذلهم الدعوة لذرياتهم لا يستوجب حفظ الله تعالى على الاطلاق فقد يسبق القدر بعدم هداية الأبناء؛ لاختيارهم الضلالة، وحفظ الله لعباده نوعان حفظ الدين والعمل الصالح وهو خاص بعباد الله المؤمنين الصالحين ولا حظ فيه لكافر، والنوع الثاني حفظ الدنيا بمتعلقاتها من حفظ النفس وجوارحها وحفظ الرزق من مال وولد وهذا عام يؤتيه الله جميع عباده من مسلم وكافر، وفي قصص الأنبياء عليهم السلام مع ذرياتهم القدوة الحسنة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index