دورية أكاديمية

اثر ادوات التسويق الرقمي على مؤشر السيولة القانونية: بحث تطبيقي في مصرف التنمية الدولي للاستثمار والتمويل.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اثر ادوات التسويق الرقمي على مؤشر السيولة القانونية: بحث تطبيقي في مصرف التنمية الدولي للاستثمار والتمويل. (Arabic)
Alternate Title: The impact of marketing tools on the legal liquidity index - an applied research in the International Development Bank for Investment and Finance. (English)
المؤلفون: Rahma, Bahaa Ibrahim, Hamdan, Khawla H.
المصدر: Accounting & Financial Studies Journal; 2023, Vol. 18 Issue 64, p186-203, 18p
مصطلحات موضوعية: BANK liquidity, INTERNET marketing
Abstract (English): The main problem of the study lies in the lack of a clear perception among the study sample about the impact of digital marketing tools on legal liquidity. Legal) of the International Development Bank for Investment and Finance and to achieve the objectives of the research, the method of observation and survey was used in measuring the dimensions of digital marketing. As for banking liquidity, the reports and financial statements of the bank were used as the research sample, as well as the use of the statistical analysis program SPSS in the statement of the relationship The study concluded, in summary, the following: Marketing tools are one of the main pillars of the modern way of competition in organizations in general and banks in particular, for the purpose of effective and frequent communication with customers and parties related to the bank, which encourages the bank to build marketing networks and develop modern and sophisticated tools and methods. The study also recommended a number of recommendations, the most important of which was that the Central Bank of Iraq should direct Iraqi private banks to prepare an annual plan for liquidity and for each bank for the purpose of using and employing cash liquidity in excess of the standard rate determined by the Central Bank, whether by lending it or investing it in other activities for the development of the national economy between the variables of the study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تكمن مشكلة الدراسة الرئيسة بعدم وجود تصور واضح لدى عينة الدراسة عن اثر أدوات التسويق الرقمي على السيولة القانونية، فقد هدفت الدراسة الى التعرف على الاثر الذي يحدثه التسويق الرقمي بأبعاده (الجذب ، الاستغراق ،التواصل ، والاحتفاظ ، والتعلم ) في تعزيز مؤشر السيولة المصرفية (السيولة القانونية) لمصرف التنمية الدولي للاستثمار والتمويل ولتحقيق اهداف البحث فقد تم استخدام اسلوب الملاحظة والاستقصاء في قياس ابعاد التسويق الرقمي اما في ما يخص السيولة المصرفية فقد تم استخدام التقارير والبيانات المالية للمصرف عينة البحث فضلاً عن استخدام برنامج التحليل الاحصائيSPSS في بيان العلاقة بين متغيرات الدراسة ، وتوصلت الدراسة بشكل ملخص الى ما يلي :ان ادوات التسويق هي احد الاعمدة الأساسية للطريق الحديث للمنافسة في المنظمات بشكل عام والمصارف بشكل خاص، لغرض التواصل الفاعل والمتكرر مع الزبائن والجهات ذات العلاقة مع المصرف مما يشجع المصرف على بناء شبكات تسويقية واستحداث ادوات وأساليب حديثة ومتطورة. كذلك اوصت الدراسة بعدد من التوصيات كان اهمها ينبغي على البنك المركزي العراقي توجيه المصارف العراقية الخاصة اعداد خطة سنوية للسيولة ولكل مصرف لغرض استخدام وتوظيف السيولة النقدية الفائضة عن النسبة المعيارية التي يحددها البنك المركزي سواء عن طريق اقراضها او استثمارها في نشاطات اخرى لتنمية الاقتصاد الوطني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Accounting & Financial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index