دورية أكاديمية

أثر نمط التعلم بالأنشطة التعليمية المتزامنة وغير المتزامنة في تنمية المهارات الاجتماعية والتفكير النظمي في ضوء مهارات القرن الحادي العشرين لدى طالبات جامعة البلقاء التطبيقية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر نمط التعلم بالأنشطة التعليمية المتزامنة وغير المتزامنة في تنمية المهارات الاجتماعية والتفكير النظمي في ضوء مهارات القرن الحادي العشرين لدى طالبات جامعة البلقاء التطبيقية. (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Learning Style with Synchronous and Asynchronous Educational Activities in Developing Social Skills and Systemic Thinking in the Light of the 21st Century Skills among Female Students of Al-Balqa Applied University. (English)
المؤلفون: صفاء أحمد صمادي, لبنى السعود, جواهر بني عطا, هنا دعنا, محمود حميدات
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023, Vol. 50 Issue 3, p166-187, 22p
Abstract (English): Objectives: This study aims to show the impact of education form through synchronous activities and asynchronous activities on enhancing social skills and systems thinking for students from Al-Balqa Applied University. Methods: The study used the semi-experimental approach. To achieve the objectives of the study, two tools were prepared: a scale of social skills and a test of systems thinking. The validity and stability of both tools were verified. The study sample consisted of (42) female students distributed to the two experimental groups. The first group of learning style with synchronous activities included 22 students and the second group of learning style with asynchronous activities included 20 students. Both groups were at the level of Princess Alia College, Al-Balqa Applied University, and they specialized in home economics. The first experimental group then implemented the learning form with synchronous activities, while the second experimental group implemented the learning form with asynchronous activities. Results: The results of the study showed statistically significant differences (α=0.05) in social skills and systems thinking between both study groups due to the impact of the learning form and were in favour of the learning group's synchronous activities. Conclusions: The study recommended including synchronous educational activities in teacher preparation and training programs and computerizing them into interactive applicable programs. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر نمط التعلم بالأنشطة التعليمية المتزامنة وغير المتزامنة في تنمية المهارات الاجتماعية والتفكير النظمي لدى طالبات جامعة البلقاء التطبيقية. المنهجية استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد أداتين هما: مقياس للمهارات الاجتماعية، واختبار التفكير النظمي، وتم التحقق من صدق الأداتين وثباتهما بلغت عينة الدراسة (42) طالبة وزعت على مجموعتي التجربة، مجموعة نمط التعلم بالأنشطة المتزامنة (22) طالبة، ومجموعة نمط التعلم بالأنشطة غير المتزامنة (20) طالبة، على مستوى كلية الأميرة عالية جامعة البلقاء التطبيقية، تخصص اقتصاد منزلي. ثم نفذت المجموعة التجريبية الأولى نمط التعلم بالأنشطة المتزامنة، فيما نفذت المجموعة التجريبية الثانية نمط التعلم بالأنشطة غير المتزامنة. النتائج أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=α) للمهارات الاجتماعية والتفكير النظمي بين مجموعتي الدراسة تعزى إلى أثر نمط التعلم، وكانت لصالح مجموعة التعلم بالأنشطة المتزامنة. الخلاصة: أوصت الدراسة بتضمين الأنشطة التعليمية المتزامنة في برامج إعداد وتدريب المدرسين، وحوسبتها على برامج تطبيقية تفاعلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v50i3.2893