دورية أكاديمية

متطلبات تطبيق إدارة المخاطر في مدارس التعليم العام بمدينة الرياض.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: متطلبات تطبيق إدارة المخاطر في مدارس التعليم العام بمدينة الرياض. (Arabic)
Alternate Title: Risk Management Implementation Requirements in Riyadh Public Schools. (English)
المؤلفون: خولة بنت عبد الله
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023, Vol. 50 Issue 3, p313-329, 17p
Abstract (English): Objectives: The study aims to identify the degree of approval of Riyadh City public school principals with the needed requirements for risk management implementation. The study also investigates the effect of sample study changes (gender, years of service) on these requirements. Methods: A descriptive research approach using a questionnaire was pursued to answer the requirements for the use of risk management in general education schools. A sample of 361 Riyadh public school principals was randomly selected and classified utilizing the Likert-quinquennial scale. Specifically, the arithmetic average was divided up into the following scale categories: very weak approval (1-1.8), weak approval (1.81-2.6), medium approval (2.61-3.4), high approval (3.41-4.2), and very high approval (4.21-5). Results: The study found that the sample believed that general education schools in Riyadh have a "medium" level of readiness for implementing risk management across various areas. The highest-rated area was "technical requirements," followed by "management and administration requirements," and finally, "physical and human requirements." Gender differences were significant, favoring females in their perception of technical requirements. Additionally, teachers with less than five years of experience differed significantly from those with more experience in their views on material, human, and technical requirements for risk management. Conclusions: The study recommends that risk management training programs be designed, communication channels are strengthened to raise awareness and support participation in decision-making, and funding sources be employed to provide risk protection tools and equipment. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة التعرف إلى درجة موافقة مديري مدارس التعليم العام الحكومي في مدينة الرياض على المتطلبات اللازمة لتطبيق إدارة المخاطر، والتعرف إلى أثر متغيري الجنس، سنوات الخدمة لعينة الدراسة على هذه المتطلبات. المنهجية تم استخدام المنهج الوصفي المسحي والاستبانة كأداة للدراسة للإجابة عن المتطلبات اللازمة لتطبيق إدارة المخاطر في مدارس التعليم العام. وطبقت على عينة عشوائية بسيطة تكونت من (361) مديرًا ومديرة المدارس التعليم العام الحكومي في مدينة الرياض؛ وتم استخدام مقياس ليكرت الخماسي، وتم توزيع المتوسط الحسابي بين فئات المقياس على النحو التالي: موافقة ضعيفة جدًا (1-1.8)، موافقة ضعيفة (1.81-2.6)، موافقة متوسطة (2.61-4.3)، موافقة عالية (3.41-4.2) ، موافقة عالية جدا (4.21-5). النتائج: أشارت نتائج الدراسة إلى موافقة عينة الدراسة بدرجة "متوسطة" على المتطلبات اللازمة لتطبيق إدارة المخاطر في مدارس التعليم العام بمدينة الرياض في جميع المجالات بمتوسط حسابي عام (3.14) ؛ حيث جاء مجال المتطلبات الفنية) في المرتبة الأولى، ثم مجال المتطلبات التنظيمية والإدارية)، ثم مجال المتطلبات المادية والبشرية. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة نحو المتطلبات الفنية لتطبيق إدارة المخاطر تعزى إلى متغير الجنس لصالح الإناث ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة حول المتطلبات المادية والبشرية والمتطلبات الفنية لصالح من كان عدد سنوات خدمتهم أقل من خمس سنوات. الخلاصة: توصي الدراسة بضرورة تصميم برامج تدريبية في إدارة المخاطر، وتعزيز قنوات الاتصال لنشر الوعي ودعم المشاركة في صنع القرار، واستثمار مصادر التمويل لغرض توفير وسائل وتجهيزات الحماية من المخاطر [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v50i3.3020