دورية أكاديمية

واقع اإلبداع اإلداري لدى رؤساءاألقسام األكاديميةفي الجامعاتالحكومية والخاصة في املحافظات الشمالية من فلسطين.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع اإلبداع اإلداري لدى رؤساءاألقسام األكاديميةفي الجامعاتالحكومية والخاصة في املحافظات الشمالية من فلسطين. (Arabic)
Alternate Title: Reality of Administrative Creativity Among Heads of Academic Departments in Public and Private Universities in the Northern Governorates of Palestine. (English)
المؤلفون: مجدي حمد عطاري
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 6, p1160-1177, 19p
مصطلحات موضوعية: ACADEMIC departments, CREATIVE ability, UNIVERSITIES & colleges
مصطلحات جغرافية: PALESTINE
Abstract (English): Objectives: This study aimed to identify the reality of administrative creativity among the heads of academic departments in public and private universities in the northern governorates of Palestine, and the differences according to the variables of university type, department type, and the interaction between them. The sample consisted of (70) subjects, approximately 46% of the study population, and a questionnaire was applied to measure administrative creativity consisting of (25) items, distributed in four domains: (originality, fluency, flexibility, and a sense of problems). Methods: The researcher employed the descriptive analytical correlational methodology, considering its suitability for the nature and objectives of the study. Results: The results of the study showed that the total degree of the reality of administrative creativity among the heads of academic departments in public and private universities in the northern governorates of Palestine was high with a relative weight (83%). The domain of (fluency) was the highest one with a relative weight of (81.80%). In addition, the results revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in the administrative creativity of the heads of academic departments in public and private universities in the northern governorates of Palestine due to the variables of the type of university, type of academic department and the interaction between them. Conclusions: The study recommended several recommendations, the most important of which are: the need for university administrations to encourage heads of academic departments to be creative at work, and to give them sufficient opportunities for creativity without restricting their creative abilities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): أهداف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الإبداع الإداري لدى رؤساء الهيئات الأكاديمية أقسام الجامعات الحكومية والخاصة في محافظات الشمال من فلسطين والفروق بحسبها لمتغيرات نوع الجامعة ونوع القسم والتفاعل بينهما. وتكونت العينة من (70) ما يقارب 46% من مجتمع الدراسة، وتم تطبيق استبانة للقياس الإداري الإبداع يتكون من (25) فقرة، موزعة على أربعة مجالات: (الأصالة، الطلاقة، المرونة، والإحساس بالمشكلات). أساليب العمل: استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي الارتباطي مع مراعاة ملاءمته طبيعة وأهداف الدراسة. النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الكلية لواقع الإبداع الإداري لدى الرؤساء كانت الأقسام الأكاديمية في الجامعات الحكومية والخاصة في محافظات الشمال من فلسطين مرتفعة بدرجة الوزن النسبي (83%). وكان مجال (الطلاقة) هو الأعلى بوزن نسبي (81.80%). بالإضافة إلى ذلك، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≥ 0.05) في مستوى الدلالة الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في الجامعات الحكومية والخاصة بالشمالية محافظات فلسطين تعزى لمتغيرات نوع الجامعة ونوع القسم الأكاديمي والتفاعل بينهم. الاستنتاجات: أوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها: ضرورة قيام إدارات الجامعات بتشجيع رؤساء الأقسام الأكاديمية على الإبداع في العمل، وإعطائهم الأفضل فرص كافية للإبداع دون تقييد قدراتهم الإبداعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.6.6