دورية أكاديمية

العمولة التسويقية ودورها في تعزيز الميزة التنافسية لشركات التأمين بحث تطبيقي في عينة من شركات التأمين العراقية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: العمولة التسويقية ودورها في تعزيز الميزة التنافسية لشركات التأمين بحث تطبيقي في عينة من شركات التأمين العراقية. (Arabic)
Alternate Title: Marketing commission and its role in enhancing the competitive advantage of insurance companies / Applied research on a sample of Iraqi insurance companies. (English)
المؤلفون: Salman, Nawras Sami, Hassan Rabie, Hanan Abdullah
المصدر: Accounting & Financial Studies Journal; 2023, Vol. 18 Issue 65, p134-150, 17p
مصطلحات موضوعية: INSURANCE companies, COMPETITIVE advantage in business
Abstract (English): The research aims to improve the insurance service through the marketing commission as a tool that enables the insurance companies to achieve a competitive advantage. The researcher, by observing the challenges faced by insurance companies, insurance agents and brokers, raised the main question of the research: Is there an effect of the marketing commission on the competitive advantage of insurance companies? The data was obtained through the financial statements and annual reports of the research sample companies (the National General Insurance Company, the Iraqi General Insurance Company, Al-Hamra Private Insurance Company, Dar Al-Salam Private Insurance Company) from the managers of the financial department of the companies, and the data was analyzed using statistical methods (arithmetic mean standard deviation and coefficient of difference) and the relationship between the research variables was tested using the normal distribution test model of the variables (Kumlikov-Smirnov) and the statistical program (SPSS 23), and after analyzing the data, the research concluded that there is a significant statistically significant effect of the marketing commission on the competitive advantage in the insurance company Iraqi General and Dar AlSalam Private Insurance Company. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث لألرتقاء بخدمة التأمين من خالل العمولة التسويقية كأداة تمكن شركات التأمين من تحقيق ميزة تنافسية ،وفي سبيل ذلك أعتمد البحث على اسلوب المنهج الوصفي التحليلي من أجل التعرف على مستوى االهتمام بموضوع العمولة التسويقية وكيفية تحقيق ميزة تنافسية من خاللها لتشجيع العمل الالئق ونمو االقتصاد، قد تولدت مشكلة البحث لدى الباحثة من خالل مالحظة التحديات التي تواجهها شركات التأمين ووكالء وسماسرة التأمين وأثارت التساؤل الرئيسي للبحث هل هناك دور للعمولة التسويقية على الميزة التنافسية لشركات التأمين؟ وتم الحصول على البيانات من خالل القوائم المالية والتقارير السنوية للشركات عينة البحث )الشركة الوطنية العامة للتأمين ، الشركة العراقية العامة للتأمين, شركة الحمراء الخاصة للتأمين ،شركة دار السالم الخاصة للتأمين ( من مدراء القسم المالي للشركات, وتم تحليل البيانات بأستخدام االساليب االحصائية ) الوسط الحسابي واالنح ارف المعياري ومعامل االختالف ( وتم اختبار العالقة بين متغي ارت البحث بأستخدام نموذج أختبار التوزيع الطبيعي للمتغي ارت )كولمكروف سمرنوف ( والبرنامج االحصائي ) SPSS 23 ) ،وبعد تحليل البيانات توصل البحث الى أن يوجد أثر معنوي ذو دالله أحصائية معنوية للعمولة التسويقية في الميزة التنافسية في شركة التأمين العراقية العامة وشركة دار السالم الخاصة للتأمين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Accounting & Financial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index