دورية أكاديمية

أثر تعارض قول النبي صلى الله عليه وسلم مع فعله في بيان أفضل الأوقات لأداء العمرة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر تعارض قول النبي صلى الله عليه وسلم مع فعله في بيان أفضل الأوقات لأداء العمرة (Arabic)
Alternate Title: The Effect of the Contradiction between the words of the Prophet - PBUH - and his Actions in Clarifying the Best Times for Performing Umrah. (English)
المؤلفون: نورة عبد الله العليان
المصدر: ABHATH; Dec2023, Vol. 10 Issue 4, p149-177, 29p
مصطلحات موضوعية: PILGRIMAGE to Mecca, CALLING of prophets, CONTRADICTION in literature, HADITH, RAMADAN
People: AL-'Asqalani, Ibn Hajar
Abstract (English): One of the frequently asked questions is the issue of the best times to perform Umrah. Some say that the Umrah in Ramadan is better than in other months، and another thinks that Umrah in Thul-Qi’dah is better ، while another sees equal preference. Perhaps the disagreement of scholars on the issue is due to the apparent contradiction between the words and actions of the Prophet. As it was mentioned in the virtue of Umrah in Ramadan that he، may God’s prayers and peace be upon him، said: “Umrah in Ramadan is equal to a Hajj with me. " Yet، he (PBUH) performed Umrah in the months of Hajj ، The aim of the research is to: • Recognize the legal ruling of Umrah. • Clarify the most weighing opinion regarding the issue of the best times to perform Umrah. In the research، I followed the analytical approach and the comparative approach، which compare the legal ruling in the four schools of conviction. The most important conclusions that I reached are: that he most weighing opinion in the matter is that an Umrah in Ramadan is better for all people. As for the right of the Prophet-may God bless him and grant him peace-Thul-Qi`dah is the best. This is the opinion of Imam Ibn Hajar، as he combined the two sayings; thus he، may God have mercy on him، said in Fathu Al-Bari: "The virtue of Umrah in Ramadan has been proven in the hadeeth of the chapter، so which is better? It appears that Umrah in Ramadan for other than the Prophet-may God’s prayers and peace be upon him-is better، and as for his right، what he did is better." [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): من المسائل التي يكثر السؤال عنها مسألة "أفضل الأوقات لأداء العمرة"، فمن قائل أن العمرة في رمضان أفضل من غيره من الشهور، وآخر يرى أن العمرة في ذي القعدة أفضل، و قول آخر يرى التساوي في الأفضلية. ولعل اختلاف العلماء في المسألة راجع إلى التعارض - في الظاهر - بين قول النبي صلى الله عليه وسلم وفعله. "(1) حيث إنه ورد في فضل العمرة في رمضان قوله - صلى الله عليه وسلم : " عمرة في رمضان تقضي حجة أو حجة معي" وبين فعله وهو أنه صلوات الله وسلامه عليه اعتمر في أشهر الحج. والهدف من البحث: معرفة الحكم الشرعي في العمرة. بيان القول الراجح في مسألة أفضل الأوقات لأداء العمرة. وقد اتبعت في البحث المنهج التحليلي والمنهج المقارن والذي يقارن الحكم الشرعي في المذاهب الأربعة. أهم الاستنتاجات التي توصلت إليها: أن الراجح في المسألة أن العمرة في رمضان أفضل العموم الناس، أما في حق النبي - صلى الله عليه وسلم - فذي القعدة هو الأفضل، وهو اختيار الإمام ابن حجر حيث أنه جمع بين القولين، فقال رحمه الله في فتح الباري: " وقد ثبت فضل العمرة في رمضان بحديث الباب فأيهما أفضل؟ والذي يظهر أن العمرة في رمضان لغير النبي - صلى الله عليه وسلم - أفضل وأما في حقه فما صنعه هو أفضل". التوصيات أوصي بالحرص على دراسة المسائل الشائكة والتي يجهلها كثير من الناس سيما المسائل المتعلقة بالأركان الخمسة [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of ABHATH is the property of ABHATH and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:2710107X
DOI:10.52840/1965-010-004-004