دورية أكاديمية

فاعلية استراتيجيتي دورة األسئلة والتدريس البصري في تحصيل الفيزياء والتفضيل المعرفي لطالب الصف الخامس العلمي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية استراتيجيتي دورة األسئلة والتدريس البصري في تحصيل الفيزياء والتفضيل المعرفي لطالب الصف الخامس العلمي (Arabic)
Alternate Title: The effectiveness of the two strategies of the question cycle and visual teaching in the achievement of physics and the cognitive preference of science fifth-grade students. (English)
المؤلفون: مسلم محمد جاسم النبهان
المصدر: Al-Saeed University Journal of Humanities & Applied Sciences; Dec2023, Vol. 6 Issue 5, p192-210, 19p
مصطلحات موضوعية: ACHIEVEMENT, PHYSICS
Abstract (English): The aim of the research is to verify the effectiveness of teaching using the strategies of the question cycle and visual teaching in the achievement of physics and the cognitive preference of the students of the fifth scientific grade. To achieve the objectives of the research, an experimental design with equal groups was used, this was done by randomly choosing three classes as a sample for research from Al-Razi Preparatory School randomly selected from 11 preparatory schools from Al-Diwaniyah Education Schools, the total sample was (82) students, (28) students for the first experimental group, (27) students in the second experimental group (27) students in the control group, and the researcher prepared the physics achievement test (40 items) and the cognitive preference test (32) items, and their validity, reliability and application were verified after the end of the experiment. The results indicated the effectiveness of the two strategies of the question cycle and visual teaching in the achievement and cognitive preference of fifth-grade students, and in light of them, the researcher formed conclusions, recommendations and suggestions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف هذا البحث إلى التحقق من فاعلين التنديس باسنت اايييتت دوية األسنلل والتنديس البصنا فن يحصنت الفتزسنا والتفضنت المعافن لند طن الصن الخنام العلمن ، وللتحقتنق من أهنداف البحننث اسننتخد التصننمي التياسبنن ذو الميموعننا المتكافلنن باختينناي عشننوا لننث شننع (أ، ، ج) بصوية كعتن للبحث م مديس الااز اإلعدادي للبنت الت بدويها ي اختيايها عشوا يا من بنت 11) مديسنن إعدادينن منن مننداي يابينن الديوانينن ، وكننا ميمننو العتننن (82) طالنن ، (28) طالنن) للميموع التياسبي األولى و(27) طالبا ف الميموع التياسبي الثاني ، و(27) طالبا ف الميموع الضابط ، وأعند الباحنث اختبناي يحصنت الفتزسنا (40 فقناة)، واختبناي التفضنت المعافن (32) فقناة، وي التأكد م صدقهما وثبايهمنا ويطبيقهمنا بعند نهاين التيابن ، وقند أسنفا النتنا عن يفنو طن الميموعتت التياسبتتت على ط الميموع الضابط فن التحصنت والتفضنت المعافن ، وأشناي النتننا إلننى فاعلينن اسننت اايييتت دوية األسننلل والتننديس البصننا فنن التحصننت والتفضننت المعافنن لطنن الصنن الخننام العلمنن ، وفنن ضننو ها وضنن الباحننث االسننتنتاتا والتوصننيا والمقتاحننا المناسب . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Saeed University Journal of Humanities & Applied Sciences is the property of Al-Saeed Journal of Humanities & Applied Science and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index