دورية أكاديمية

مستوى احتياج طلبة جامعة البلقاء التطبيقية للمهارات الناعمة وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى احتياج طلبة جامعة البلقاء التطبيقية للمهارات الناعمة وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم. (Arabic)
Alternate Title: The level of need of Al-Balqa Applied University students for soft skills and ways to enhance. (English)
المؤلفون: محمود أحمد حميدا, موسى عبد القادر ا, أمل مطلب السبيلة, عماد احمد المراز
المصدر: Journal of Education - Sohag University; 2024, Vol. 117 Issue 117, p37-63, 27p
Abstract (English): The study aimed to reveal the level of need of Al-Balqa Applied University students for soft skills, where the descriptive survey method was used, a questionnaire was developed that included (30) items distributed equally over three areas: social skills, administrative skills, and mental skills. The study sample reached ( 177) student . The results showed that the level of students’ need for soft skills was average for all fields, and differences appeared in the level of need due to the higher cumulative average, and for the third and fourth academic year. the study recommended increasing the university's interest in developing soft skills for students through activities, training courses, and offering a course in soft skills for all disciplines. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الى الكشف عن مستوى احتياج طلبة جامعة البلقاء التطبيقية للمهارات الناعمة، حيث تم استخدام المنهج المسحي الوصفي، وتم تطوير استبانة تضمنت (۳۰) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات بالتساوي هي : المهارات الاجتماعية والمهارات الإدارية والمهارات الذهنية، وقد بلغت عينة الدراسة (۱۷۷) طالبة. وقد أظهرت النتائج أن مستوى احتياج الطالبات للمهارات الناعمة متوسطا لجميع المجالات، وظهرت فروق في مستوى الاحتياج تعزى للمعدل التراكمي الأعلى، وللسنة الدراسية الثالثة والرابعة و أوصت الدراسة بزيادة اهتمام الجامعة بتنمية المهارات الناعمة للطلبة من خلال الأنشطة والدورات التدريبية وطرح مساق في المهارات الناعمة لجميع التخصصات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16872649
DOI:10.21608/edusohag.2024.339103