دورية أكاديمية

معتقدات معلمي الدراسات الاجتماعية حول التربية المواطنيّة في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: معتقدات معلمي الدراسات الاجتماعية حول التربية المواطنيّة في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان. (Arabic)
Alternate Title: The Beliefs of Social Studies Teachers about Citizenship Education in Basic Education Schools in the Sultanate of Oman. (English)
المؤلفون: حميد بن مسلم السع
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023, Vol. 50 Issue 4, p427-439, 13p
مصطلحات موضوعية: CITIZENSHIP education in elementary schools, SOCIAL sciences education in primary schools, HUMANITIES education, SOCIAL sciences education, TRAINING of special education teachers, IDEOLOGY, TEACHER training
مصطلحات جغرافية: OMAN
Abstract (English): Objectives: The study aimed to identify the beliefs of social studies’ teachers about citizenship education in basic education schools in the Sultanate of Oman and its relationship to some variables. Methods: The descriptive approach was used, and the tool of the study is beliefs scale, which consists of five dimensions (citizenship education, rights and duties, national identity, community partnership, global and digital citizenship), After verifying the validity and reliability of this scale, it was applied to a random sample of (250) teachers (male and female) from basic education schools in the Sultanate of Oman. Results: The study achieved a set of results, the most important are: the social studies teachers have positive attitudes towards citizenship education which is represented by strongly agree level with general arithmetic mean of (4.25).The results also revealed that there were no statistically significant differences at the significance level (a = 0.05) in social studies teachers' beliefs about citizenship due to the gender variable. While there were statistically significant differences at the variable of educational qualification in favor of post graduate studies’. Conclusion: The study recommends directing teachers of social studies to employ citizenship education in teaching practices and pay attention to training teachers on citizenship education. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة إلى تعرّف معتقدات معلمي الدراسات الاجتماعية حول التربية المواطنيّة في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان وعلاقتها ببعض المتغيرات. المنهجية: تم استخدام المنهج الوصفي، والاستعانة بمقياس المعتقدات الذي تكون من خمسة أبعاد (التربية المواطنيّة، الحقوق والواجبات، الهوية الوطنية، الشراكة المجتمعية، المواطنيّة العالمية والرقمية)، وبعد التحقق من الصدق والثبات تم تطبيق المقياس على عينة عشوائية بلغت (250) معلماً ومعلمة من مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان. النتائج: توصلت الدراسة إلى امتلاك معلمي الدراسات الاجتماعية لاتجاهات إيجابية نحو التربية المواطنيّة حيث جاءت بمستوى موافق بشدة إذ بلغ المتوسط الحسابي (4.25). كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) في مستوى معتقدات معلمي الدراسات الاجتماعية بالمواطنية تعزى لمتغير الجنس. بينما هناك فروق ذات دلالة تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا. الخلاصة: توصي الدراسة بتوجيه معلمي الدارسات الاجتماعية إلى توظيف التربية المواطنية في الممارسات التدريسية، والاهتمام بتدريب المعلمين على التربية المواطنية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v50i4.2480