دورية أكاديمية

التسويق الداخلي وسلوكيات العمل المضادة للإنتاجية (علاقة وتأثير): دراسة مطبقة في جامعة الطائف.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التسويق الداخلي وسلوكيات العمل المضادة للإنتاجية (علاقة وتأثير): دراسة مطبقة في جامعة الطائف. (Arabic)
Alternate Title: Internal Marketing and Anti-Productive Work Behaviors (Relationship and Effect): An Applied Study at Taif University. (English)
المؤلفون: خلود راغب القطب
المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Feb2024, Vol. 8 Issue 2, p82-99, 18p
Abstract (English): This research aims to explore the extent to which there is a relationship and effect between internal marketing policies within educational organizations and anti-productive work behaviors among the employees, which helps forming the principles of internal marketing and anti-productive work behaviours within a systematic framework. This will assist the university management to develop training programs which contribute to work development and achieve the aimed results for this educational service. The research followed the quantitative method. This research was applied to administrative staff at Taif University, and questionnaires were used for primary data collection. The number of valid questionnaires was 204, which were analyzed using the SPSS statistical program. The most important recommendation suggests that it is necessary to adopt a clear policy for incentives and rewards, define and clarify the tasks and responsibilities of each member of staff and within the university, and pay more attention to training employees as well as achieving justice among them, especially regarding training opportunities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى معرفة مدى وجود عالقة وأثير ير سياسا التسويق الدالي للمظممة الععليمية وسلوكيا العمل املضادة لإلنعاجية والتي يدورها تساعد ف تشكيل مبادئ التسويق الدالي وسلوكيا العمل املضادة لإلنعاجية ضمن إطارمنهج يساعد املسؤولر ف الجامعا ف وضع يرامج أدريبية تسهم ف أطوير العمل وأحقيق الظعائج املرجوة من أقديم الخدمة الععليمية. اأبع البحث املظهج الكمي. مثل املوظفر االدارير ف جامعة الطائف مجعمع البحث واسعخدمت االستبانا كثداة لجمع البيانا االولية، يلغ عدد االستبانا الصالحة للعحليل 204 استبانة، أم أحليلها ياسعخدام الب نامج اإلحصائي SPSS. أوصلت الدراسة إلى عدة نعائج أهمها وجود ارأباط عكس ي ير ممارسة سياسا التسويق الدالي )وضوح األدوار، أدريب وأطوير املوظفر ، العالقا الداللية( وبر سلوكيا العمل املضادة لإلنعاجية، لخصت الدراسة الى مجموعة من العوصيا أهمها ضرورة أبني سياسة واضحة للحوافز واملكافآ ، أحديد وأوضيح سلطا مسئوليا كل ادارة وكل فرد دالل الجامعة واالهعمام يعدريب املوظفر وأحقيق العدالة فيما يينهم لاصة فيما يععلق يعوفر الفرص العدريبية لهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223372
DOI:10.26389/AJSRP.L270423