دورية أكاديمية

تعلم اللغة وتعليمها القائم على المهَمَّاتِ وتطبيقه في صفوف الناطقين بِغَيرِ العَرَبِيَّة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تعلم اللغة وتعليمها القائم على المهَمَّاتِ وتطبيقه في صفوف الناطقين بِغَيرِ العَرَبِيَّة (Arabic)
Alternate Title: Teaching and learning the language based on tasks and its applications in classes for non-Arabic speakers. (English)
المؤلفون: حمدو الحسين, مصطفى آكاه
المصدر: Rihan Journal for Science Publishing; 2024, Issue 44, p407-435, 29p
مصطلحات موضوعية: STUDY & teaching of Arabic language for foreign speakers, SECOND language acquisition, STUDENT-centered learning, EDUCATION, CURRICULUM, ARAB studies
Abstract (English): This study aims to introduce the task-based approach to language learning and teaching. It comes in two parts: the first is theoretical and it provides a comprehensive theoretical framework for this approach; starting with its various definitions and their diversity according to the the point of view which each researcher looks at the concept of the task, and then distinguishing between the important terms task in this field, and explaining the subtle differences between them, they are: the task, the exercise the activity, and then explaining the characteristics of the task, and presenting the three stages that each task goes through, while explaining the role of both the teacher and the learner in each of these stages. The study addressed the criteria for task construction, outlined the fundamental principles for selection, and subsequently highlighted the primary obstacles associated with this form of education. In the second part of the study, three models of educational tasks were presented at different levels: beginner, intermediate, and advanced. These models Target speaking, writing, and reading comprehension skills. Then, it explains how to plan, prepare, and apply them among non-Arabic speakers. The significance of this study lies in its provision of an allencompassing theoretical framework for language learning and task-based teaching, especially considering the absence of both theoretical and applied Arabic studies. on this approach. From a practical perspective, it offers tangible models for linguistic tasks that can be utilized by Arabic teachers and curriculum designers. These models serve as valuable resources for teaching and curriculum development. The researcher suggests the necessity for additional experimental studies on this approach and emphasizes the importance of developing task-based educational curricula. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بمدخل تعلم اللغة وتعليمها القائم على المهمات، وتأتي هذه الدراسة في قسمين: الأول نظري يُقَدِّمُ إطارًا نظريًا شاملا لهذا المدخل: بدءًا من التعريفات الكثيرة له وتنوعها وفق الزاوية التي ينظر كل باحث منها إلى مفهوم المهمة، ومن ثم التمييز بين مصطلحات مهمة في هذا المجال، وبيان الفروق الدقيقة بينها وهي المهمة، والتمرين، والنشاط، ومن ثم بيان خصائص المهمة، وعرض المراحل الثلاثة التي تمر بها كل مهمة، مع بيان دور كل من المعلم والمتعلم في كل مرحلة من هذه المراحل. كما تطرقت الدراسة لمعايير بناء المهمة، والمبادئ الأساسية لاختيارها، ومن ثم عرض أهم العوائق التي تعترض هذا النوع من التعليم. وفي الجزء الثاني من الدراسة تم عرض ثلاثة نماذج من المهمات التعليمية، في مستويات مختلفة، المبتدئ، والمتوسط والمتقدم. تستهدف مهارات الكلام، والكتابة، والفهم القرائي. ومن ثم بيان كيفية تخطيطها، وإعدادها، وتطبيقها في صفوف الناطقين بغير العربية. وتتمثل قيمة هذا البحث في كونه يقدم إطارًا نظريا شاملا لمدخل تعلم اللغة وتعليمها القائم على المهام في ظل قلة الدراسات العربية النظرية والتطبيقية حول هذا المدخل. وفي الجانب التطبيقي منه فهو يقدم نماذج عملية لمهمات لغوية يمكن لمعلمي العربية، ومصممي المناهج، على حد سواء، الاستفادة منها، والبناء عليها في أثناء التدريس، وعند تصميم المناهج التعليمية. ويوصي الباحث بضرورة إجراء المزيد من الدراسات التجريبية حول هذا المدخل، وبضرورة بناء مناهج تعليمية قائمة على المهام. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Rihan Journal for Science Publishing is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index