دورية أكاديمية

مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلبة الثانوية بأمانة العاصمة صنعاء

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلبة الثانوية بأمانة العاصمة صنعاء (Arabic)
Alternate Title: The Relationship between Social Media and the Big Five Personality Factors among Secondary School Students in Sana'a Capital, Yemen". (English)
المؤلفون: أمة الرحمن عبد الله حمود قوارة
المصدر: Rihan Journal for Science Publishing; 2024, Issue 44, p436-478, 43p
مصطلحات موضوعية: SOCIAL media, SECONDARY school students, FIVE-factor model of personality
مصطلحات جغرافية: SANA (Yemen), YEMEN (Republic)
Abstract (English): The study aimed to identify the relationship of using social media platforms on the Big Five personality factors. The study adopted the descriptive-correlational method and used the following tools: a social media usage scale consisting of 22 items, and a Big Five personality factors scale consisting of 47 items. The study sample consisted of 1,178 male and female students, with a total of 588 male students and 590 female students in secondary schools in the directorates of Sha'oub, Al-Thawra, Al-Tahrir, and Bani Al-Harith in Sana'a Capital Secretariat. Appropriate statistical methods were used, and the study reached several results, including:. The level of social media usage among high school students in the capital city was weak, with an average score of 2.57. However, the level of the Big Five personality traits among high school students in the capital city was high, with an average score of 3.89. The study results also showed a correlation between social media usage and the Big Five personality traits among high school students. There were statistically significant differences between social media usage and the Big Five personality traits among the study sample, attributed to the gender variable (male, female), with females having an advantage. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى طلبة الثانوية بأمانة العاصمة صنعاء، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، وقد استخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس مواقع التواصل الاجتماعي وشمل 22 (فقرة، ومقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية الذي شمل) 47 (فقرة، وقد تكونت عينة الدراسة (من) 1178 (طالب وطالبة, بإجمالي) 588 (طالبا,ً و) 590 (طالبة في المدارس الثانوية في المديريات)شعوب، الثورة، التحرير، بني الحارث(بأمانة العاصمة صنعاء، وتم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها: إن مستوى استخدام مواقع التواصل الاجتماعي لدى طلبة المرحلة الثانوية بأمانة العاصمة كان ضعيفا,ً حيث حصل على متوسط حسابي) 2.57 (، وأن مستوى العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى طلبة المرحلة الثانوية بأمانة العاصمة كان عالٍ, حيث حصل المتوسط الحسابي) 3.89 (، كما أظهرت نتائج الدراسة أنه توجد علاقة ارتباطية بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى طلبة المرحلة الثانوية، وتوجد فروق دالة إحصائية بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي والعوامل الخمسة للشخصية لدى عينة الدراسة يعزى لمتغير النوع الاجتماعي)ذكر, أنثى(, ولصالح الإناث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Rihan Journal for Science Publishing is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index