دورية أكاديمية

أضواء على التسامح الديني للمسلمين مع النصارى في الاندلس إبان عصري الامارة والخلافة الأموية (١٣٨هـ - ٤٢٢ / ٧٥٦ م - ١٠٣١).

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أضواء على التسامح الديني للمسلمين مع النصارى في الاندلس إبان عصري الامارة والخلافة الأموية (١٣٨هـ - ٤٢٢ / ٧٥٦ م - ١٠٣١).
Alternate Title: Highlights on the religious tolerance of Muslims with Christians in Andalusia during the era of the emirate and the Umayyad Caliphate (138 AH - 422 / 756 AD - 1031. (English)
المؤلفون: مصطفى كامل محمد ا, علي رؤوف جبر
المصدر: Adab Al-Kufa; Mar2024, Vol. 1 Issue 59, p218-225, 8p
مصطلحات موضوعية: REAL estate investment, PRIVATE property, SPANIARDS, LATIN language, ISLAMIC law, HYMNS, PEASANTS, MARRIED women
مصطلحات جغرافية: ANDALUSIA (Spain), SPAIN
Abstract (English): Since they entered the Iberian Peninsula as conquerors in the year 92 AH / 711 AD, Muslims began to adopt an approach of tolerance towards its Christian population, and they integrated with them to a great extent, to the point that they married many Spanish women, most of whom were allowed to remain in their Christian religion. An example of this is the widow of Rodrigo (King of Spain). Who was defeated by Commander Tariq bin Ziyad, Euglena, Princess Aila, who married the governor Abdul Aziz bin Musa bin Nusayr and who converted to Islam and took the name of Umm Asim (95 - 97 AH / 714 AH - 716 AD), who is considered one of the first Muslim governors of Andalusia after He opened it. After the end of the era of the governors, which lasted for more than forty-two years, the Umayyad emirate appeared in the year 138 AH - 755 AD at the hands of its founder, Abdul Rahman bin Muawiyah bin Hisham bin Abdul Malik, known as Abdul Rahman Al-Dakhil, and that emirate and then the caliphate remained in place until the year 422 AH / 1031 AD. As the Christians of Andalusia lived in complete freedom and enjoyed the rights and privileges that they did not obtain during the period of Gothic rule in Spain, and among those rights was that the Muslims allowed the Christians to preserve all of their religious property such as churches, monasteries, etc., and also to preserve their private property represented by various funds and real estate. As for the religious aspect, we note that the Islamic authority in Andalusia allowed Christians many privileges, the most important of which is the ringing of bells and the passage of processions through the streets of cities during their religious celebrations carrying the cross, and also the building of new churches on the basis of what is permitted by Islamic law, as well as allowing them to use the Latin language in their hymns. Celebration in church. It is important to mention that the Islamic presence in Andalusia contributed greatly to making the Catholic Church in Spain free from the control of the Church of Rome. Christians also got rid of the pressure of the clergy on them due to the protection provided by the Islamic authority in Andalusia. What is noted is that Christians are in all parts of the Andalusian country. They enjoyed conditions that their peers did not enjoy in many areas of the Christian world at that time. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): اخذ المسلمون ومنذ أن دخلوا إلى شبه الجزيرة الايبرية فاتحين سنة ٩٢ هـ / ۷۱۱ م إلى اتباع منهج التسامح مع سكانها المسيحين فاندمجوا معهم بشكل كبير حتى انهم تزوجوا الكثير من الاسبانيات اللواتي سمح لمعظمهن بالبقاء على دينهن المسيحي ومثال ذلك ارملة لذريق ( Rodrigo ) ملك اسبانيا الذي هزمه القائد طارق بن زياد ايخيلونا ( euglena ) . الاميرة إيلة والتي تزوجت من الوالي عبد العزيز بن موسى بن نصير والتي اسلمت وتكنت بأم عاصم ( ٩٥ - ٩٧ هـ / ٧١٤ هـ ٧١٦ م ) الذي يعد من أول الولاة المسلمين على الاندلس بعد فتحها . وبعد نهاية عصر الولاة الذي دام لأكثر من اثنين واربعين عاماً ظهرت الامارة الأموية سنة ۱۳٨ هـ ـ ٧٥٥ م على يد مؤسسها عبد الرحمن بن معاوية بن هشام بن عبد الملك والمعروف باسم عبد الرحمن الداخل, وبقيت تلك الامارة تم الخلافة قائمة حتى سنة ٤٢٢هـ / ۱۰۳١ م. إذ عاش في كنفها مسيحيو الاندلس بحرية تامة وتمتعوا بالحقوق والامتيازات التي لم يحصلوا عليها خلال فترة حكم القوط في اسبانيا, ومن تلك الحقوق أن المسلمين سمحوا للمسيحين بالحفاظ على جميع ممتلكاتهم الدينية كالكنائس والأديرة وغيرها, وايضا الحفاظ على ممتلكاتهم الخاصة المتمثلة بالأموال والعقارات المختلفة . اما من الناحية الدينية، نلاحظ أن السلطة الاسلامية في الاندلس سمحت للمسيحين بامتيازات كثيرة، اهمها قرع النواقيس ومرور المواكب في شوارع المدن خلال احتفالاتهم الدينية حاملين الصليب، وايضاً بناء الكنائس الجديدة وعلى اساس ما يسمح به الشرع الإسلامي، كذلك السماح لهم باستعمال اللغة اللاتينية في ترانيهم الاحتفالية في الكنيسة. ومن المهم أن نذكر أن الوجود الاسلامي في الاندلس ساهم كثيرا في جعل الكنيسة الكاثوليكية في اسبانيا متحررة من سيطرة كنيسة روما، كما وتخلص المسيحيون من ضغط رجال الدين عليهم يفعل الحماية التي وفرتها السلطة الاسلامية في الاندلس، وما يلاحظ عليه أن المسيحين في جميع ارجاء البلاد الاندلسية تمتعوا بأوضاع لم يحض بمثلها أقرانهم في مناطق عديدة، من العالم المسيحي أنذاك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Adab Al-Kufa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:19948999
DOI:10.36317/kaj/2024/v1.i59.14215