دورية أكاديمية

توظيف الإبجدية الإشارية بالمقررات الإلكترونية وأثرها على تنمية المفاهيم العلمية لدى التلاميذ الصم.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: توظيف الإبجدية الإشارية بالمقررات الإلكترونية وأثرها على تنمية المفاهيم العلمية لدى التلاميذ الصم. (Arabic)
Alternate Title: Employing The Sign Alphabet in Electronic Courses And its Impact on Developing Scientific Concepts among Deaf Students. (English)
المؤلفون: أيمن فوزي خطاب مد
المصدر: Arab International Journal of Knowledge Management; Apr2024, Vol. 3 Issue 2, p149-186, 38p
Abstract (English): The current research aimed to detected effect of employing the sign alphabet in electronic courses on developing scientific concepts among deaf students. The experimental design was based on the two experimental groups, So that the experimental design includes two experimental groups for young women, and the research includes those coming from: the independent variable, the indicative alphabet in electronic courses, and a variable, which is scientific concepts. The research tools were an achievement test for scientific concepts. The research sample consisted of 30 students who were divided into two groups, each group containing 15 students. The first group studied using the sign alphabet in electronic courses, and the second group studied using electronic courses only. The SPSS program was used to test the research hypotheses. The results of the research concluded: There is a positive impact when using sign language alphabet in electronic courses for the first-grade group in developing scientific concepts compared to the group that followed electronic courses only. The research also recommended the necessity of using sign language alphabet when designing electronic environments for educational content provided to the deaf. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث الحالي الكشف عن أثر توظيف الإبجدية الإشارية بالمقررات الإلكترونية على تنمية المفاهيم العلمية لدى التلاميذ الصم، تم الاعتماد على التصميم التجريبي القائم على المجموعتين التجريبيتين بحيث تضمن التصميم شبة التجريبي مجموعتين تجريبتين واشتمل البحث على المتغيرات الآتية: المتغير المستقل الإبجدية الإشارية بالمقررات الإلكترونية ومتغير تابع وهو المفاهيم العلمية وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيل للمفاهيم العلمية، وتكونت عينة البحث من 30 تلميذا تم تقسيمهم إلى مجموعتين بحيث كل مجموعة اشتملت على 15 تلميذا بحيث المجموعة الأولى درست باستخدام الإبجدية الإشارية بالمقررات الإلكترونية والمجموعة الثانية درست باستخدام المقررات الإلكترونية فقط. وتم استخدام برنامج SPSS لاختبار فروض البحث وتوصلت نتائج البحث إلى وجود تأثير إيجابي عند توظيف الإبجدية الإشارية بالمقررات الإلكترونية للمجموعة الجريبية الأولى في تنمية المفاهيم العلمية عن المجموعة التي اتبعت في المقررات الإلكترونية فقط، كما أوصى البحث بضرورة توظيف الإبجدية الإشارية عند تصميم البيئات الإلكترونية للمحتوى الدراسي المقدم للصم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab International Journal of Knowledge Management is the property of Arab Institution of Knowledge Management and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index