دورية أكاديمية

رسوم الأوستراكا بمصر القديمة كمدخل لتدريس الخزف لطلاب كلية التربية الفنية من خلال توظيف الطباعة ثلاثية الأبعاد.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: رسوم الأوستراكا بمصر القديمة كمدخل لتدريس الخزف لطلاب كلية التربية الفنية من خلال توظيف الطباعة ثلاثية الأبعاد. (Arabic)
Alternate Title: Ostraca Drawings in Ancient Egypt as an Introduction to Ceramic Teaching for Students of the Faculty of Art Education through using 3D printing. (English)
المؤلفون: محمد حامد السيد ا
المصدر: AmeSea International Journal; Apr2024, Vol. 10 Issue 38, p179-201, 23p
Abstract (English): Artistic heritage is a significant source from which artists, art teachers, and their students draw inspiration for their artistic works. Through the researcher's study of the drawings and inscriptions on ancient Egyptian ostraca, which are important artifacts left by the ancient Egyptian civilization and carry within them significant artistic values, students of the arts can explore contemporary perspectives. Ostraca are stone and pottery slabs used for recording notes and serving as drafts and exercises adopted by artists and art students as tools for their artistic experiments and training, encompassing artistic and formal values. The researcher, through this study, has created a series of selfapplications in the form of ceramic works combining surface treatments built using stamps shaped by 3D printing and manual shaping and surface treatment. The aim is to explore new artistic solutions for ceramic tiles inspired by the drawings on ostraca in ancient Egypt, enriching the field of ceramic teaching for students of art colleges in general and the Faculty of Art Education in particular. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يعتبر التراث الفني مصدرا من المصادر الهامة التي يستقي منها الفنان ومعلم الفن وطلابه أعمالهم الفنية، ومن خلال دراسة الباحث لرسوم ونقوش الأوستراكا المصرية القديمة والتي هي من الآثار الهامة التي تركتها لنا الحضارة المصرية القديمة والتي تحمل في طياتها قيما تشكيلية يمكن أن تفتح المجال لطلاب الفنون للاستلهام منها برؤية معاصرة حيث إن الأوستراكا هي لوحات أو شقفات حجرية وفخارية كانت تستخدم لتدوين الملاحظات كما كانت بمثابة مسودات وتدريبات اتخذها الفنانون وطلاب الفن كأداة لتجاربهم وتدريباتهم الفنية وما تحمله من قيم فنية وتشكيلية. وقد قام الباحث من خلال هذه الدراسة بعمل مجموعه من التطبيقات الذاتية في هيئة اعمال خزفية تجمع بين المعالجات السطحية المبنية باستخدام اختام تم تشكيلها بالطابعة ثلاثية الأبعاد وبين التشكيل والمعالجة السطحية اليدوية، وذلك بهدف الكشف عن كيفية التوصل إلى حلول تشكيلية جديدة للبلاطة الخزفية من خلال الاستلهام من رسوم الأوستراكا في مصر القديمة مما يثري مجال تدريس الخزف الطلاب كليات الفنون بشكل عام وكلية التربية الفنية بشكل خاص. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of AmeSea International Journal is the property of Africa & Middle East Society for Education through Art and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index