دورية أكاديمية

الكفاءة التسويقية لمحصول المانجو بمحافظة الإسماعيلية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الكفاءة التسويقية لمحصول المانجو بمحافظة الإسماعيلية. (Arabic)
Alternate Title: MARKETING EFFICIENCY OF MANGO CROP IN ISMAILIA GOVERNORATE. (English)
المؤلفون: شيماء مصطفي أبوس, محمد رجب الحديني, سامي غنمي
المصدر: Zagazig Journal of Agricultural Research; Mar/Apr2024, Vol. 51 Issue 2, p319-328, 10p
Abstract (English): The research aimed primarily to estimate the Marketing efficiency of the mango crop in Ismailia Governorate. The problem of the study was the low Marketing efficiency of mangoes in Ismailia Governorate. To achieve its objectives, the research relied on the use of descriptive and quantitative analysis methods, published and unpublished secondary data, and primary data with a random sample estimated at about 100 merchants in the Abu Khalifa and El-Mostaqbal Markets, and it reached The results indicate that the average area, production, and productivity in Egypt during the period (2000-2021) amounted to about 167.9 thousand feddan, 670.38 thousand ton, and 4.11 ton/feddan, respectively, and in Ismailia governorate it reached about 68.21 thousand feddan, 201.17 thousand tons, and 3.42 tons/feddan, respectively, and with a study The structure of Marketing cost per ton in Market of El-Mustaqbal, Abu Khalifa, and the total study sample for the wholesaler was found to be about 1458, 1530, and 1494 thousand LE, respectively, while for the retailer it amounted to about 2332, 2246, and 2289 thousand LE, respectively. By studying the net Marketing return per ton in Market of El-Mustaqbal, Abu Khalifa, and the total study sample. It was found that for the wholesaler it amounted to 2041, 1969, and 2005 thousand LE, respectively, while for the retailer it amounted to about 3168, 3754, and 3461 thousand LE, respectively. By studying the Marketing difference (producer - consumer) in Market of ElMustaqbal and Abu Khalifa and the total sample, it was found that it amounted to 9000, 9500, 9250 thousand LE, respectively. A study of marketing efficiency showed that it reached 33.68%, 28.08% and 30.78%, respectively. The research recommends reducing the number of intermediaries in the Marketing process, which improves the farmer’s income and provides the product to the consumer at acceptable prices. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث بصفة اساسية إلى تقدير الكفاءة التسويقية لمحصول المانجو بمحافظة الإسماعيلية، وتمثلت مشكلة الدراسة في انخفاض الكفاءة التسويقية للمانجو بمحافظة الاسماعيلية، وأعتمد البحث لتحقيق اهدافه على استخدام أسلوبي التحليل الوصفي والكمي والبيانات الثانوية المنشورة وغير المنشورة والبيانات الأولية بعينة عشوائية بلغت 100 تاجر بسوق أبو خليفة والمستقبل، وتوصلت النتائج إلى أن متوسط المساحة والإنتاج والإنتاجية بالجمهورية خلال الفترة (2000 (2021) بلغ حوالي 167,9 ألف فدان، 670.38 ألف طن، 4.11 طن فدان على الترتيب، وبالمحافظة بلغ حوالي 68,21 ألف فدان، 201,17 ألف طن، 3.42 طن / فدان على الترتيب. وبدراسة هيكل التكاليف التسويقية للطن بسوق المستقبل وأبو خليفة ومتوسط عينة الدراسة لتاجر الجملة تبين أنه بلغ حوالي 1458 ، 1530,5 ، 1494 جنيه على الترتيب. بينما بلغ لتاجر التجزئة حوالي 2332 ، 2246 ، 2289 جنيه على الترتيب. وبدراسة صافي العائد التسويقي للطن بسوق المستقبل وأبو خليفة ومتوسط عينة الدراسة تبين أنه قد بلغ لتاجر الجملة حوالي 2041، 1969 ، 2005 جنيه على الترتيب. بينما بلغ لتاجر التجزئة حوالي 3168 ، 3754، 3461 جنيه على الترتيب. وبدراسة الفرق التسويقي منتج - مستهلك ) بسوق المستقبل وأبو خليفة ومتوسط عينة الدراسة تبين أنه بلغ حوالي 9000 ، 9500 ، 9250 جنيه على الترتيب. وبدراسة الكفاءة التسويقية تبين أنها بلغت نحو 33,68 ، 28,08 ، 30,78% على الترتيب. ويوصى البحث بخفض أعداد الوسطاء في العملية التسويقية مما يحسن من دخل المزارع وتوفير المنتج للمستهلك بأسعار مقبولة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Zagazig Journal of Agricultural Research is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index