دورية أكاديمية

" الطبعُ والصنعةُ ، من منظورِ كتّابِ المقالةِ الإحيائيينَ ".

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: " الطبعُ والصنعةُ ، من منظورِ كتّابِ المقالةِ الإحيائيينَ ". (Arabic)
Alternate Title: Printing and Craftsmanship from the Perspective of the Writers Article Al-Ehiaeen. (English)
المؤلفون: أحمد عبد العزيز ع, خميس مخلف عبد الل
المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2024, Vol. 14 Issue 2, p2699-2726, 28p
Abstract (English): This study aims to clarify the concept of printing and craftsmanship among biographical essay writers. It is known that the discussion about these two terms was not a new matter, as critics have dealt with them since ancient times, starting with Al-Jahiz and ending with the last critic among them. Our modern era is filled with many critics who have addressed this issue. Moreover, these two pillars are not unique to one art or another; Poetry and prose alike participated in them. In their treatment of these two terms, the writers of the revival school agree with their early predecessors in prioritizing printing over craftsmanship. Most of them judged the presentation - I mean imprinting on the workmanship - and this does not mean that they belittle the importance of the workmanship or degrade its literary status, for it is inevitably praiseworthy if it comes to the freedom of the mind without the effort or effort, as evidenced by the fact that the ancient critics did not charge the poets of the annals with their revision and refinement. for their poetry; Rather, they were considered virile poets. What is notable about the essay writers in the Ihya school is that they were divided between a printed writer and a manufactured one. Some of them did not adhere to the industry; He was known to narrate his words as they came, without trimming or polishing, and the best representative of this class was the Manfaluti, while some of them aligned themselves with the trend of craftsmanship, so he began to engineer and embellish his phrases until they came out in the best way, as happened with the elegant writer Ahmed Hassan al-Zayat, who was fond of precision of pronunciation and music. The sentence, and he would resort to saj’ from time to time without getting tired. The most prominent writers of the Ihya School who dealt with the two important terms were Amir al-Bayan Shakib Arslan, Mustafa alManfaluti, Mustafa Sadiq al-Rafi’i, Abdul Aziz al-Bishri, Ahmed Amin, and Ahmed Hassan al-Zayat, as their articles were filled with many critical opinions that treated them and clarified their concept and status. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى بيان مفهوم الطبع والصنعة لدى كتّاب المقالة الإحيائيين. ومعلوم أنّ الحديث حول هذين المصطلحين لم يكن بالأمر المستحدث، فقد تناولهما النقاد منذ القدم بدءًا بالجاحظ وانتهاء بآخر ناقد منهم. أمّا عصرنا الحديث، فقد حفل بالكثير من النقاد الذين تصدّوا لهذه القضية، ومنهم أدباء مدرسة الإحياء. الذين يتّفقون في معالجتهم لهذين المصطلحين مع أسلافهم الأوائل في تقديم الطبع على الصنعة؛ فقد حكم أغلبهم على التقديم ــ أعني الطبع على الصنعة ــ وليس معنى هذا أنّهم يقلّلون من شأن الصنعة أو يحطّون من مكانتها الأدبية، فهي محمودة لا محالة إن جاءت عفو الخاطر دون كدّ قريحة أو تعمّل، بدليل أنَّ النقاد القدامى لم يأخذوا على شعراء الحوليات تنقيحهم وتهذيبهم لأشعارهم؛ بل عدّوهم من شعراء الفحولة. كما أنّ هذين الركنين لم ينفرد بهما فنٌ دون آخر؛ إذ اشترك فيهما الشعر والنثر على حدٍّ سواء. والملاحظ على كتّاب المقالة في مدرسة الإحياء أنّهم انقسموا بين أديب مطبوع وآخر مصنوع، فمنهم من لم يتقيّد بالصناعة؛ إذ عهد عنه أنّه يسرد كلماته كيفما ترد دون تشذيب أو تلميع، وخير من يمثّل هذه الطبقة المنفلوطي، بينما اصطفّ بعضهم مع تيّار الصنعة، فأخذ يهندس عباراته وينمّقها؛ حتّى تخرج بأفضل صورة كما حدث مع الكاتب الأنيق أحمد حسن الزيّات، الذي كان مولعا بدقّة اللفظ وموسيقى الجملة، وكان يعمد إلى السجع من وقت لآخر دون كلل ولا ملل. أبرز من عالج المصطلحين المهمين من أدباء مدرسة الإحياء أمير البيان شكيب أرسلان ومصطفى المنفلوطي ومصطفى صادق الرافعي وعبد العزيز البشري وأحمد أمين وأحمد حسن الزيّات، إذ زخرت مقالاتهم بالكثير من الآراء النقدية التي عالجتهما وبينت مفهومهما ومكانتهما. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index