دورية أكاديمية

مكتشفات اثرية من العهد الجالئري في مدينة الموصل القديمة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مكتشفات اثرية من العهد الجالئري في مدينة الموصل القديمة. (Arabic)
Alternate Title: Archaeological discoveries from The Jalairi era in the old city of Mosul. (English)
المؤلفون: اكرم محمد يحيى
المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2024, Vol. 14 Issue 2, p2819-2870, 52p
Abstract (English): The city of Mosul witnessed eras of backwardness and deprivation following the fall of the Abbasid Caliphate in the middle of the seventh century AH, the thirteenth century AD, and the resulting control of the invading foreign peoples represented by the Mongols, the Tatars, then the Ilkhanids, then the Jalayirids, then followed by the control of the Mongols of the Jalayirids, which led to eras of Underdevelopment and total destruction. For all types of life and its religious, civil, service, commercial, urban and architectural aspects of the city of Mosul, and hence the pioneering role of the residents of the city of Mosul, its scholars and its governors who embraced the Islamic religion in reviving this city despite the destruction it has witnessed for nearly a century, as its righteous scholars and sheikhs sought its men from The wealthy, the merchants, the people of goodness and righteousness, and those whose piety and loyalty to this city are proven. They built mosques and mosques, revived centers of knowledge, hadith and the Qur’an, and built shrines and shrines for the pure family of the Prophet and their shrines and shrines. They left behind rare buildings, monuments and finds that we do not find in other cities and capitals. Islamic Arabic was created by the artist Mosul with tireless efforts by the Sultans of the Jalayiriya family during the reign of Sultan Sheikh Hassan Buzurg, his son Sultan Uwais, and his sons Sultan Ahmed and Sultan Hussein, and its effects still remain until now. Clear to this day. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): لقد شهدت مدينة الموصل عهودا من التخلف والحرمان في اعقاب سقوط الخلافة العباسية منتصف القرن السابع للهجرة ، الثالث عشر للميلاد وما تمخض عنها من سيطرة الأقوام الاجنبية الغازية المتمثلة بالمغول التتر الايلخانين ومن ثم الجلائرين، ثم اعقبتها سيطرة المغول الجلائريين، فنتج عنها عهودا من التخلف والدمار الشامل لكافة صنوف الحياة وجوانبه الدينية والمدنية والخدمية والتجارية والحضرية والعمرانية لمدينة الموصل، ومن هنا بداء يتضح جليا الدور الريادي لسكان مدينة الموصل وعلمائها وولاتها منن اعتنق الدين الاسلامي في اعادة احياء هذه المدينة على الرغم من الدمار الذي شهدته قرابة قرن من الزمن حيث سعى علمائها العارفون ومشايخها الصالحون ورجالاتها من الموسرين والتجار واهل البر والصلاح ، ومن ثبت عندهم من اهل التقوى والإخلاص لهذه المدينة ، فعمروا المساجد والجوامع واحيوا دور العلم والحديث والقرآن وشيدوا الاضرحة والمراقد لآل البيت الاطهار ومقاماتهم ومزاراتهم ، فخلفوا ورائهم من العمائر والشواخص والمكتشفات النادرة التي لم نجدها في غيرها من المدن والحواضر العربية الاسلامية ابدعتها يد الفنان الموصلي بجهود حثيثة من قبل سلطين الاسرة الجلائرية على عهد السلطان الشيخ حسن بزرك وولده السلطان اويس وابنائه السلطان احمد والسلطان حسين ، والتي لاتزال آثارها شاخصة الى يومنا هذا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index