دورية أكاديمية

املهاراتاالجتماعيةلدى األطفال ذوي اضطرابطيف التوحد املدمجين وغير املدمجين.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: املهاراتاالجتماعيةلدى األطفال ذوي اضطرابطيف التوحد املدمجين وغير املدمجين. (Arabic)
Alternate Title: Social skills amongr intergrated and non integrated autistics childerns. (English)
المؤلفون: والء ربيع, أحمد ع اززى, محمود الشهاوى, أحمد شحات إبراهي
المصدر: Journal of Special Needs Sciences; Apr2024, Vol. 6 Issue 12, p973-1025, 53p
Abstract (English): The research aims to identify Social skills amongr intergrated and non integrated autistics childerns, and applied to a sample of children with autism spectrum disorder, divided into (30) integrated and (30) nonintegrated, in the Health Insurance Authority in Beni Suef (mild to moderate autism) severity The chronological age of the sample ranged from (6-12) years. The researchers used the comparative descriptive approach, and The study relied on the tools of the Cars scale (2), translated by Bahaa El-Din Jalal (2010). tools, the Social Skills Assessment List for Autistic Children, prepared by / Sawsan Ali Youssef (2016), and the results found that there were statistically significant differences between Mean ranks of children with autism spectrum disorder (integrated - unintegrated) in the social skills assessment list, where the total t-value was (3¸47) and the level of significance (0¸01) which confirms the existence of statistically significant differences between the integrated - non-integrated This is in favor of the two mergers with the highest arithmetic mean. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى التعرف على المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين وغير المدمجين، وتكونت عينة البحث من أطفال اضطراب طيف التوحد مقسمين إلى (۳۰) مدمجين و (۳۰) غير مدمجين بهيئة التأمين الصحي بمدينة بنى سويف ) اضطراب طيف توحد بسيط إلى متوسط ) من حيث الشدة ويتراوح العمر الزمني للعينة من (٦ (۱۲) عام، استخدم الباحثون المنهج الوصفي المقارن، واعتمدت الدراسة على أدوات مقياس كارز (۲) ترجمه بهاء الدين جلال (۲۰۱۰) قائمة تقدير المهارات الاجتماعية للأطفال اضطراب طيف التوحديين إعداد سوسن على يوسف (٢٠١٦)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين غير المدمجين في قائمة تقدير المهارات الاجتماعية ، حيث بلغت قيمة (1) الكلية (٣,٤٧) ومستوي الدلالة ( ۰.۰۱) مما يؤكد وجود فروق دالة إحصائيا بين المدمجين - غير المدمجين وذلك لصالح المدمجين الأعلى في المتوسط الحسابي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Special Needs Sciences is the property of Beni Suef University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index