دورية أكاديمية

كتاب الخطابة لأرسطو وأثره في التراث النقدي والبلاغي عند العرب، الجاحظ نموذجًا.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: كتاب الخطابة لأرسطو وأثره في التراث النقدي والبلاغي عند العرب، الجاحظ نموذجًا. (Arabic)
Alternate Title: Aristotle’s Book of Rhetoric and its Effect on Critical and Rhetorical Heritage of the Arabs, Al Jahiz as a Model (English)
المؤلفون: قزع, هدى, بكار, يوسف, الزعبي, زياد
المصدر: Dirasat: Human & Social Sciences; 2014, Vol. 41 Issue 1, p1-21, 21p
مصطلحات موضوعية: RHETORIC, CRITICISM, LOGIC, HISTORY of philosophy
People: ARISTOTLE, 384-322 B.C.
Abstract (English): The impact of the book rhetoric of Aristotle in Heritage cash and rhetorical theme of Ahawk to search; the value of this book, it is still on after Gore time authored fount of ideas value in literary criticism, and many of the ideas presented by Aristotle which still bear the stamp of novelty and feel free to talk critics when deciding assets literary theory, such as the elements of truth literary " writer, text, and the receiver", and the image, and weight and rhythm, and proportionality, and systems, and strangeness, mystery and clarity, this is the thought of the ideas timeless heritage cash are still dealing with the lesson and make up the books. I do not want these signs summary to stand position colon or analyize to Aristotle's ideas in the book of rhetoric, but Osogaha to indicate the book value stimulate the researcher to follow up on his journeys between the atmosphere different, especially if it was this atmosphere, bigeye and wrote in the statement, rhetoric and criticism. Bigeye understand how this book? Leave it to understand, but for a sharp imitated in his writings? Or you see the face of the ideas of the book in line with his or her own? Or you see the general understanding of some of his ideas? Or you see did not understand at all? These questions evoke mind. That either may understand the book rhetoric or did not understand it is our duty to examine the image of him, as long as it has known his image. And I mean the lesson here not to stand at the borders of judgment understanding or lack of understanding of the book of the original, but I mean ideas erroneous and deviant and horseshoe as mean ideas correct and original, as long as the perception of the impact of the book in his mind, rather than any I have to ask: I understand or did not understand? I ask: How do you understand? The central question remains: Is the impact of the book in bigeye rhetoric? The manifestation of this effect was that. And be the answer to such a question objective analysis of the texts of bigeye contacted closely in the book of rhetoric and translations. When determining citizen communication and vulnerability may tend researcher to generalize the absolute or customization absolute, Valtamim absolute was looking, for example, to imagine bigeye rhetoric and its relevance to the book of Aristotle; customization absolute that deals with topics partial wrote bigeye tries statement face contact with this book. And the right approach should not take away researcher a Almnzein or mediating between them, unless Dallah trace on the type of influence and being a part sporadic Oaelia comprehensive or intermediate between that. It remains the ruling in this case is what it takes to Hin collection of bigeye what he wrote in his books, and then organize, then analyzed and studied, and draw conclusions from it, and then show the signals that can be attributed to arrive copywriters rhetoric. Search for stepped problematic affected bigeye rhetoric Aristotle, and after it finished Me a statement knowing bigeye Bionan and eloquent, and logic and rhetoric from the book, and then tried to Acetknah link between the governing text of bigeye and rhetoric from Aristotle through the study of monetary comparison. At the conclusion of the most prominent phrase search results, which showed the nature of this vulnerability and circumstances and extent. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تأثير كتاب الخطابة لأرسطو في التراث النقدي والبلاغي موضوع يشوق للبحث؛ لقيمة هذا الكتاب، فهو ما زال على بعد غور زمن تأليفه منبعًا للأفكار القيمة في النقد الأدبي، وكثير من الأفكار التي عرضها أرسطو فيه ما زالت تحمل طابع الجدّة وتتردد في كلام النقاد حين يقررون أصول النظرية الأدبية، مثل عناصر الحقيقة الأدبية "الأديب، والنص، والمتلقي"، والصورة، والوزن والإيقاع، والتناسب، والنظم، والغرابة، والغموض والوضوح، فهذه فِكَرٌ من الأفكار الخالدة في التراث النقدي، لا تزال تتناول بالدرس وتؤلف فيها الكتب.ولست أريد بهذه الإشارات الموجزة أن أقف موقف الشارحة أو المحللة لأفكار أرسطو في كتاب الخطابة، وٕانما أسوقها لبيان ما لهذا الكتاب من قيمة تحفز الباحثة إلى متابعته في رحلاته بين الأجواء المختلفة، لاسيما إذا كان من هذه الأجواء الجاحظ وكتبه في البيان والبلاغة والنقد.فكيف فهم الجاحظ هذا الكتاب؟ أتراه فهمه لكنه حاد عن تقليده في مؤلفاته؟ أم تراه وجه أفكار الكتاب بما يتواءم مع حضارته؟ أم تراه فهم بعض أفكاره العامة؟ أم تراه لم يفهمه على الإطلاق؟ هذه أسئلة تستثير الذهن. على أنه سواء أكان قد فهم كتاب الخطابة أم لم يفهمه فمن الواجب أن ندرس صورته عنده، ما دام قد عرف له صورة ما. وأعني بالدرس هنا ألا أقف عند حدود الحكم بالفهم أو عدم الفهم للكتاب الأصلي، بل أُعنى بالأفكار الخاطئة والمنحرفة والمتجاوزة مثلما أعنى بالأفكار الصحيحة والأصلية، ما دامت تصور تأثير الكتاب في ذهنه، أي أنني بدلًا من أن أسأل: أفهم أم لم يفهم؟ أسأل: كيف فهم؟ويبقى السؤال المحوري: هل أثر كتاب الخطابة في الجاحظ؟ وما مظاهر هذا التأثير إن كان؟وتكون الإجابة عن مثل هذا السؤال بالتحليل الموضوعي لنصوص الجاحظ التي اتصلت اتصالًا وثيقًا في كتاب الخطابة وترجماته. وعند تحديد مواطن الاتصال والتأثر قد ينزع الباحث إلى التعميم المطلق أو إلى التخصيص المطلق، فالتعميم المطلق كأن يبحث مثلًا عن تصور الجاحظ للخطابة وصلته بكتاب أرسطو؛ والتخصيص المطلق بأن يتناول موضوعات جزئية في كتب الجاحظ فيحاول بيان وجه اتصالها بذلك الكتاب.والمنهج الصحيح ألا ينزع الباحث أحد المنزعين أو يتوسط بينهما، إلا إذا دله التتبع على نوع التأثير وكونه جزئيًا متفرقًا أو كليًا شاملًا أو متوسطًا بين ذلك. ويبقى الحكم في هذه القضية غير هين لما يتطلبه من جمع ما كتبه الجاحظ في مؤلفاته، ثم تنظيمه، ثم تحليله ودرسه، واستخلاص النتائج منه، ومن ثم تبين الإشارات التي يمكن أن يوصل نسبها بكتاب الخطابة.وطأ البحث لإشكالية تأثر الجاحظ بخطابة أرسطو، وبعد أن فرغ من ذلك عُني ببيان معرفة الجاحظ بيونان وبلاغتها، ومنطقها ومنه كتاب الخطابة، وحاول بعدها استكناه الصلة الناظمة بين نص الجاحظ وخطابة أرسطو من خلال الدراسة النقدية المقارنة. وفي الخاتمة أبرز البحث جملة من النتائج التي أظهرت طبيعة هذا التأثر وظروفه ومداه. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Human & Social Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263721
DOI:10.12816/0018566