دورية أكاديمية

العنف الطلابي في الجامعات الأردنية: العوامل والحلول.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: العنف الطلابي في الجامعات الأردنية: العوامل والحلول. (Arabic)
Alternate Title: Student Violence in the Jordanian Universities: Causes and Solutions (English)
المؤلفون: محافظه, سامح محمد
المصدر: Jordan Journal of Social Sciences; 2014, Vol. 7 Issue 1, p132-150, 19p
مصطلحات موضوعية: SCHOOL violence, PRIVATE universities & colleges, PUBLIC universities & colleges, ELECTIONS, QUESTIONNAIRES, CURRICULUM
Abstract (English): This study aims at indentifying causes of the student violence as perceived by university students in public and private universities. Data for this study were collected from a random sample of 572 undergraduate students through a questionnaire in the academic year 2011/2012. Findings of the study revealed that the most common causes of student violence in campus were: - Students' enrollment in the universities with low grades in high school. - Poor investing of free time and lack of extra-curricular activities. - High competition among students during election time. - The feelings of students toward university rules and regulations as being unjust. - Fanaticism towards tribe, relatives and friends. - The weakness of moral and religious motive among university students. Finally, proposed solutions to reduce violence include launching awareness campaigns among students concerning the negative aspects of student violence. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة الى معرفة الدوافع الكامنة وراء ظاهرة العنف الطلابي من وجهة نظر طلبة الجامعات الأردنية الحكومية والخاصة. وقد تكونت عينة الدراسة من (572) طالباً وطالبة بمستوى مرحلة البكالوريوس في الجامعة الاردنية، وجامعة اليرموك، والجامعة الهاشمية، وجامعة مؤتة، وجامعة الزرقاء الخاصة، وجامعة الاميرة سمية للتكنولوجيا، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن أكثر العوامل المؤدية إلى العنف الطلابي من وجهة نظر الطلبة هي على النحو الآتي:قبول بعض الطلبة في الجامعات الحكومية من ذوي المعدلات المنخفضة في شهادة الدراسة الثانوية العامة (التوجيهي). -وجود فراغ عند الطلبة. -التنافس بين الطلبة في أثناء فترة الانتخابات الطلابية. -عدم المساواة في تطبيق القوانين والأنظمة الجامعية. -التعصب للقبيلة والعشيرة والعائلة والأصدقاء. -ضعف الوازع الديني والأخلاقي عند الطلبة. -كما كشفت نتائج الدراسة فيما يتصل بالإجراءات اللازمة للحد من ظاهرة العنف إطلاق حملات توعية تدور حول النتائج السلبية للعنف الطلابي بالجامعة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordan Journal of Social Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index