دورية أكاديمية

تمويل التعليم العالي في المملكة العربية ا...

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تمويل التعليم العالي في المملكة العربية ا... (Arabic)
Alternate Title: Funding the Higher Education in the Kingdom of Saudi Arabia: The challenges and the solutions (Shaqra University as a model). (English)
المؤلفون: لولوة بنت صالح إب
المصدر: Journal of Social Affairs; Summer2021, Vol. 38 Issue 150, p129-158, 30p
مصطلحات موضوعية: HIGHER education, EDUCATIONAL finance, EDUCATIONAL objectives, FINANCE, GOVERNMENT aid
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): Abstract: The study aimed to identify the challenges facing higher education financing in the Kingdom of Saudi Arabia, and the proposed solutions for financing. The descriptive survey approach was used. The study tool consisted of a questionnaire distributed to the deans and vice deans of all colleges at Shaqra University and included two axes: the challenges facing higher education financing in the Kingdom of Saudi Arabia, and the proposed solutions for financing. The results of the study showed that the most important challenges facing financing for higher education in the Kingdom of Saudi Arabia are: universities ’reliance on government support only, the weak Association of research programs to productive institutions with society, and the weak credits of investment expenditures compared to the approval of current expenditures. The most important solutions for financing were: developing the financial and administrative system in higher education institutions, investing financial funds in universities, promoting and marketing scientific research, innovations, activities, and university services, stimulating interest in university endowments, and establishing cooperative relationships between universities and productive community institutions. This study recommended that universities should be granted administrative independence, adopt the productive university formula, and reconsider the government funding policy for universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على التحديات التي تواجه تمويل التعليم العالي في المملكة العربية السعودية، والحلول المقترحة للتمويل. تم استخدام المنهج الوصفي المسحي. تكونت أداة الدراسة من استبانة وزعت على العمداء والوكلاء لجميع الكليات بجامعة شقراء ، واشتملت على محورين هي: التحديات التي تواجه تمويل التعليم العالي في المملكة العربية السعودية، والحلول المقترحة للتمويل. بينت نتائج الدراسة أن أهم التحديات التي تواجه تمويل التعليم العالي في جامعة شقراء في المملكة العربية السعودية هي اعتماد الجامعة على الدعم الحكومي فقط، وضعف ارتباط البرامج البحثية بالمؤسسات الإنتاجية بالمجتمع، وضعف اعتمادات النفقات الاستثمارية مقارنة باعتماد النفقات الجارية. كما أن أهم الحلول للتمويل هي: تطوير النظام المالي والإداري في جامعة شقراء، واستثمار الصناديق المالية بها ، وترويج البحوث العلمية وتسويقها وتشجيع الابتكارات والأنشطة والخدمات الجامعية، وتنشيط الاهتمام بالأوقاف الجامعية، وإنشاء علاقات تعاونية بين الجامعة ومؤسسات المجتمع الإنتاجية. وقد أوصت الدراسة بمنح الجامعة الاستقلال الإداري، وتبني صيغة الجامعة المنتجة، وإعادة النظر في سياسة التمويل الحكومي لها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Supplemental Index
الوصف
تدمد:1025059X
DOI:10.12816/0058604